Telefilem (TV)

Judul: DI PENGHUJUNG JALAN
Pengarah:
SALIM SAIFUDDIN
Skrip: Zainul Ariffin
Pelakon: Norish Karman, Zuhairi Ibrahim, Mazlan Tahir dan Raja Nor Baizura

Ulasan oleh: A. Wahab Hamzah

Sebuah subjek yang menarik belum tentu dapat menjanjikan sebuah drama yang memikat jika olahan plotnya tidak dilakukan dengan baik. Tetapi dengan olahan plot yang baik, watak-wataknya diperincikan dan pengarahan yang mantap, ia boleh sahaja memungkinkan sebuah drama yang menarik walaupun subjeknya cukup sederhana. Ini adalah iktibar yang harus dilihat dalam drama Di Penghujung Jalan yang disutradarakan oleh Salim Hj Saifuddin.

Di Penghujung Jalan boleh sahaja menginsafkan dan mendidik dengan mesej yang moralistik. Kisah bayi yang dibuang kerana keterlanjuran dan penyesalan yang dihadapi oleh pasangan yang bersalah adalah kisah yang cukup emosional dan dramatik. Subjeknya cukup menarik tetapi apabila olahan naratifnya meminggirkan beberapa persoalan utama maka ia menjadi agak kacau dan mendatar.

Drama ini dimulakan dengan baik. Dua pasangan yang berlainan masalah bertembung. Pasangan Aina (Raja Nor Baizura) dan Rosli (Mazlan Tahir) masih belum mempunyai anak walaupun telah lama berkahwin, manakala pasangan Mastura (Norish Karman) dan Shukri (Zuhairi Ibrahim) yang belum berkahwin menghadapi masalah apabila Mastura akan melahirkan anak hasil hubungan mereka.

Anak yang dilahirkan oleh Mastura kemudian ditinggalkan di depan rumah Rosli untuk dipelihara oleh pasangan tersebut. Akibat perbuatan itu Mastura tertangkap dan dihukum enam tahun penjara.

Sebuah skrip drama akan dilihat pada kemantapan plotnya dan kekuatan watak-wataknya untuk menggerakkan naratifnya. Masalahnya Zainul Ariffin, penulis skrip drama ini mempermudahkan plot dengan peristiwa-peristiwa yang boleh dipersoalkan. Persoalan bagaimana Mastura boleh meninggalkan bayinya di hadapan rumah Rosli sedangkan dia sakit teruk ketika itu dengan jarak rumah yang jauh?

Apakah latar kehidupan Mastura dan Shukri yang menyebabkan mereka boleh bertindak sedemikian kejam, sedangkan pada wajah mereka menunjukkan yang mereka terpelajar dan bukan hidup dalam tertekan. Mastura yang ditunjukkan insaf dalam penjara (bayangkan, enam tahun di penjara tidak ditunjukkan sekalipun Shukri melawatnya), anehnya selepas bebas mahu pula tinggal dengan Shukri.

Apakah rasional tindakan Mastura yang begitu mudah menerima Shukri? Persoalan dan perincian latar sosial dan psikologi watak seperti ini perlu untuk menyakinkan penonton dengan adegan-adegan yang dihasilkan. Jika tidak kita akan menonton sebuah drama yang penuh mesej moralistik seperti ini tetapi ia tidak cukup kuat untuk menyakinkan sebagai sebuah drama yang berkesan.

Sumber: Utusan Online (2 Mac 2001)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara