Telefilem (TV)

Telefilem didik penonton menilai filem

Oleh: A. Wahab Hamzah

Seorang pembikin filem mengeluh. Katanya, industri filem kita dibanjiri oleh drama-drama televisyen. Filem terus terpinggir kerana mereka yang terlibat di bidang ini lebih berminat untuk menghasilkan filem untuk televisyen (telefilem).

Keadaan sedemikian ini berbahaya kepada industri filem katanya. Memang risiko untuk telefilem lebih kecil berbanding dengan sebuah filem di pasaran yang belum tentu penghasilannya. Tetapi jangan biarkan industri filem terus tenggelam dengan timbunan drama-drama TV dan pengusaha filem lebih ghairah menghasilkan drama sahaja kerana faktor pulangan yang dikatakan tidak merugikan.

Sementara seorang lagi teman dari industri filem mengatakan, drama dan telefilem itu perlu. Justeru kerana risikonya yang kecil itu kemungkinan untuk berkreatif lebih terbuka berbanding filem. Maka usaha-usaha pembikinan telefilem adalah penyokong utama industri filem.

Kemajuan teknologi televisyen telah menipiskan lagi perbezaan nahu filem dan telefilem. Oleh itu kemajuan dan perkembangan kedua-dua bidang ini penting dalam memajukan industri filem tempatan. Pada masa yang sama pembikinan drama akan menjadi permulaan yang baik kepada pembikin filem muda.

Sungguhpun pada realitinya pembikin drama TV tidak semestinya orang muda atau orang yang baru. Bagaimanapun, dalam keadaan stesyen televisyen kebanjiran drama dan telefilem kita sebenarnya masih jarang dapat menonton telefilem atau drama-drama yang bermutu dan meninggalkan kesan.

Barangkali kita masih ingat lagi RTM dalam zaman Drama Minggu Ini (DMI) telah menyiarkan beberapa drama yang cukup berkualiti dari aspek cerita dan pengarahan hingga telah meninggalkan kesan yang mendalam kepada penonton. Beberapa buah drama yang berjaya meninggalkan kesan mendalam antaranya Tuk Perak, As-Syura, Bila Angin Menderu, Terbang Bangau, Anjang Aki, Pemandu Teksi, Jejak Bakti dan Dayang Suhana.

Antara penulis yang menghasilkan skrip drama pada waktu itu adalah Jaaffar Khan, Zakaria Ariffin, Othman Hj. Zainuddin, Talib Hassan, dan diarahkan oleh pengarah drama yang tidak akan mudah berkompromi dengan kualiti seperti Abdullah Zainol, Abdul Aziz Abbas dan Hasiah Ariffin. Dengan karyawan seperti ini para penonton televisyen sentiasa menanti-nanti kemunculan drama-drama yang ditayangkan di dalam rancangan DMI.

Bagaimanapun peralihan masa dan sosial serta tuntutan stesyen televisyen yang mahukan rating juga menyebabkan pembikin telefilem mula meneroka tema-tema baru dan moden. Telefilem yang disiarkan oleh televisyen hari ini banyak berkisar dengan kehidupan dunia korporat yang kompleks, dunia remaja dan juga kecenderungan meninjau penggambaran ke luar negara dalam usaha mengalih landskap lokasi yang berbeza. Barangkali perbezaan landskap geografi ini dapat menjadi faktor penarik sesebuah drama.

Tidak hairan kalau kita melihat di satu ketika pembuat telefilem membuat penggambaran di England, Istanbul, Australia, New Zealand dan India. Tetapi di sebalik keindahan landskap yang menjadi hiasan lokasi, telefilem-telefilem ini tidak lebih dari hanya kisah percintaan biasa yang ada kalanya kelihatan tidak matang yang dibungkus dengan pemandangan yang indah.

Drama-drama ini malah adakalanya lebih banyak menimbulkan kontroversi akibat garapan dan pengolahan plot yang tidak cermat serta meleret-leret. Contoh yang jelas adalah siri Cinta Antara Benua dan Salam Taj Mahal.

Sungguh pun demikian beberapa buah telefilem yang ditayangkan sama ada di TV1, TV3 atau rangkaian ASTRO telah memperlihatkan olahan yang baik dan semakin matang.

Nama-nama pengarah telefilem yang baik seperti Meor Hashim Manap, Adman Salleh, Kamal Ishak, Ismail Yaakup, Erma Fatima, dan Ahmad Ibrahim. Drama-drama mereka selalunya dapat dirasakan oleh penonton seawal drama tersebut ditayangkan. Pengarah-pengarah yang baik ini terkenal kerana kecerewetan kerja dan cukup memahami medium yang mereka kerjakan.

Beberapa buah drama kelihatan sudah berani meneroka tema-tema yang jarang disentuh, atau biarpun menyentuh tema lama tetapi diberikan olahan yang segar.

Contohnya, baru-baru ini kita berpeluang menonton telefilem Perempuan Seorang Sutradara di TV3 dan Menjaring Mentari lakonan Umie Aida, Juhara Ayub dan Jasmin Hamid di TV1. Kedua-dua buah drama ini adalah buah tangan karyawan muda. Olahan dan arahannya baik. Telefilem atau drama yang baik penting kerana ia akan melatih penonton menghargai seni drama dan filem yang dihasilkan oleh karyawan tempatan.

Akhirnya usaha kita untuk menghasilkan drama TV atau filem tempatan yang berkualiti akan tercapai dan yang lebih membanggakan penonton kita menghargai dan menyokongnya.

Ini yang akan membantu industri televisyen dan filem kita. Apa yang penting, pihak stesen televisyen harus lebih teliti dalam memilih drama-drama yang bermutu dengan meletakkan ukuran tertentu dalam menilai drama yang hendak ditayangkan oleh televisyen. Sayangnya banyak drama-drama yang baik yang ditayangkan oleh stesen televisyen tidak diperkatakan di dalam media.

Ini merugikan kerana telefilem atau drama TV mempunyai nilai artistik dan seninya yang tersendiri. Seperti yang dikatakan di awal tulisan ini, filem dan drama televisyen semakin nipis bezanya. Selain pendekatan yang hampir sama, dalam konteks Malaysia, pembikin filem dan telefilem adalah daripada pemain yang sama.

Oleh itu telefilem yang ditayangkan di televisyen wajar diberi perhatian dan diperkatakan oleh pengkritik kerana dengan cara itu kita membantu meningkatkan industri dan kualiti seni telefilem atau drama TV yang ditayangkan. Selain itu ia akan membuka perbincangan yang lebih sihat dan telefilem itu tidak akan dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa diperkatakan. Jika ini berlaku alangkah ruginya.

Kerana itu, ruangan ini memulakan format baru iaitu turut mengulas drama-drama TV atau telefilem yang ditayangkan di televisyen sungguhpun pada masa yang sama akan turut membuat kritikan filem-filem tertentu.

Sumber: Utusan Online (19 Januari 2001)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara