Telefilem (TV)

Judul: JODOH KITA
Pengarah:
SAM HUSNI HASSAN

Ulasan oleh: A. Wahab Hamzah

Drama ini samalah seperti puluhan drama tempatan yang disiarkan di kaca TV kita. Tidak banyak yang benar-benar memikat, mampu mengangkat dan mencabar pemikiran. Olahan subjeknya tidak cukup matang dan kelemahannya masih ketara. Sungguhpun begitu, di sebalik beberapa kelemahannya, ada persoalan yang menarik cuba dibawakan oleh drama Jodoh Kita yang disiarkan oleh TV3 ini. Subjeknya tentang dilema yang dihadapi oleh wanita bertubuh besar atau gemuk. Wanita yang bertubuh sedemikian memang sering menjadi bahan lelucon bagi komedi slapstick yang bercita-rasa rendah.

Persoalan yang diangkat oleh drama ini sebenarnya mengingatkan saya kepada dilema hampir sama yang dihadapi oleh Camryn Manheim pelakon siri TV The Practice terbitan TV ABC yang ditulis dalam buku autobiografinya yang cukup popular iaitu Wake-up,I'm Fat. Buku ini melihat tentang imej yang sekian lama melekat kepada wanita bertubuh besar, prejudis, imej stereotaip dan bias terhadap mereka bertubuh besar. Selalunya berakhir dengan diskriminasi saiz dan menjadikan mereka dilayan seperti warga kelas dua.

Pengalaman ngeri Camryn yang berusaha untuk mempunyai tubuh yang langsing kerana program profesion pelakon yang hendak diikutinya menuntut standard kesempurnaan fizikal yang cukup tidak realistik, hingga hampir menyeret Camryn dalam kemusnahan. Dia menjadi ketagihan dadah dan perokok.

Camryn akhirnya harus berjuang sendiri dan membuktikan fizikal dirinya bukan satu kelemahan sehingga dia membuktikan dirinya menjadi cukup popular dalam siri TV The Practice yang melayakkan dirinya memenangi Anugerah Emmy untuk pelakon Pembantu Terbaik. Prejudis dan imej salah yang ditonjolkan oleh media banyak meninggalkan kesan negatif dan memburukkan keadaan.

Dilema dan kepedihan yang dihadapi oleh Camryn Manheim dan dalam drama Jodoh Kita adalah Syanie dan Syalie sebuah persoalan yang cukup sensitif dan emosional yang jika diolah dengan berhati-hati dan bijaksana akan memungkin sebuah drama yang cukup menginsafkan. Mereka bertubuh besar digambarkan stereotaip dan sukar mendapat teman lelaki kerana fizikal mereka.

Syanie berkenalan dengan Azman (Salih Yaakub) secara tidak sengaja apabila dia bertembung dengan Azman di luar sebuah kedai bunga. Azman yang baru sahaja dikecewakan oleh teman wanitanya terus terpikat dengan Syanie dan selepas itu mereka berkahwin. Selepas itu Syalie, teman Syanie juga turut berkahwin dengan Akil (Din Glamor) teman serumah Azman. Pasangan itu masih tinggal serumah dan mereka juga kemudian dikurniakan anak-anak kembar. Subjek yang disentuh oleh drama ini sebenarnya jarang disentuh dan diolah dengan sensitif dan bijaksana. Kerapnya wanita bertubuh besar seperti Syanie lebih selalu diberikan watak stereotaip, digambarkan untuk membawakan watak lucu dan slapstick. Drama ini mahu membicarakan subjeknya dari sudut lain, melihat kemungkinan yang lain, tetapi akhirnya terikut dengan kelemahan biasa drama Melayu dan watak-watak yang mudah.

Watak Syanie dan Syalie dibina lebih untuk menghasilkan unsur kelucuannya berbanding usaha untuk memahami kompleksiti emosi dan permasalahan mereka. Kalaulah penulis skrip drama ini sedia bekerja lebih sedikit, berusaha keluar daripada lingkungan kebiasaan, cuba memahami hakikat sebenar dilema dan permasalahan Syanie dan temannya Syalie, pastilah drama ini tidak akan menjadi komedi slapstick yang hanya mahu dilihat dari unsur kelucuannya sahaja. Drama ini berpotensi.

Perhatikan babak-babak Syanie dan Syalie berdepan dengan realiti imej yang menyukarkan mereka mendapat teman hidup, realiti kehidupan Syanie berumah tangga dengan beban kerja dan perasaan cemburunya terhadap suami jika diolah dengan baik memungkin drama ini bukan sahaja cukup menarik tetapi persoalannya sudah tidak menjadi remeh. Tetapi pengarah drama ini lebih suka mengambil jalan mudah dalam mengolah plotnya, lebih mahu cepat menamatkan kisahnya.

Sayangnya pengarah (Sam Husni Hassan) dan penerbit drama ini juga turut terperangkap dengan pemikiran stereotaip tentang imej wanita bertubuh besar sebagai bahan lelucon, maka dia tidak berusaha untuk keluar melihat mereka ini dari sudut lain yang lebih benar dan cuba memahami realiti emosi mereka.

Tanpa berusaha memahami dan lebih sensitif dengan subjeknya menjadikan drama ini sebuah komedi biasa yang hanya mahu memancing kelucuan dari kelemahan subjeknya. Sedangkan subjek drama ini bukan sebuah kelucuan sebagai cara mudah untuk memberikan hiburan, tetapi drama ini seharusnya tentang kepedihan yang dialami oleh wanita seperti Syanie dan Syalie.

Mereka dipandang dengan bias, stereotaip dan prejudis. Imej dan kesan negatif ini tidak seharusnya dibiarkan berterusan dikelirukan didalam sebuah drama. Camryn Manheim telah membuktikan bahawa tidak benar wanita bertubuh besar tidak boleh digambarkan sofistikated, sensual dan meyakinkan. Dia telah membuktikan tanggapan itu hanyalah sebuah falasi. Maka drama Jodoh Kita harus pergi lebih jauh dari itu.

Sumber: Utusan Online (26 Januari 2001)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara