Telefilem (TV)

Judul: CINTA TABLOID
Pengarah:
AZHAR SULAIMAN

Ulasan oleh: A. Wahab Hamzah

Setelah menonton beberapa buah drama televisyen yang kurang memberansangkan dalam bulan ini kemunculan drama ini agak menarik perhatian. Subjek dan persoalannya menarik. Mengisahkan kehidupan dan konflik sepasang suami isteri yang masih muda dalam menempuh gaya kehidupan pada zaman moden. Drama ini tambah kelihatan berkemilau di permukaan dengan lokasi penggambarannya di luar negara.

Bagaimanapun kepada mereka yang biasa menonton drama-drama terbitan Kuasateks, lokasi luar negara sudah hampir sinonim dengan drama-drama terbitan mereka. Sebelum ini mereka telah menggunakan lokasi di England, India, New Zealand,Turki dan beberapa negara lain.

Apa pun lokasi luar negara bukanlah kelebihan utama bagi sesebuah drama. Lokasi dan seting bukan dipilih hanya kerana keindahannya sahaja, tetapi yang penting sejauh mana lokasi atau seting itu dapat memberikan mood, memaknakan atau menghidupkan karakter filem atau drama tersebut.

Cinta Tabloid adalah daripada skrip tulisan Mohd. Noor Kadir. Dalam drama ini lokasi luar negara cuba diwajarkan melalui pertukaran Elin (Zizie Ezette) yang telah dinaikkan pangkat dan bertugas di cawangan syarikat Opus di Christchurch New Zealand.

Elin yang baru berkahwin dengan Aliff (Azhar Sulaiman) menghadapi dilema pada awalnya untuk menerima tawaran syarikat tetapi galakan daripada suaminya menyebabkan Elin setuju bertugas di New Zealand. Tinggal di tempat baru dengan budaya kehidupan yang berlainan secara perlahan menukar bentuk kehidupan dan pemikiran Elin apatah lagi setelah dia menemui Dino (Ahmad Idham) yang juga bertugas di syarikat yang sama.

Elin dan Aliff adalah lambang kehidupan sepasang suami isteri dalam suasana kehidupan serba moden. Sungguhpun mereka masih terikat dengan faktor tradisi melalui perkahwinan, tetapi perkahwinan bukan faktor yang mengikat atau penghalang kepada perkembangan karier masing-masing.

Bagaimanapun Elin sebenarnya bukanlah seorang wanita yang bercita-cita tinggi atau sangat mementingkan kerjayanya. Dari babak-babak akhir drama ini kita tahu rumah tangga Elin gagal adalah disebabkan hubungan sulitnya dengan teman sepejabat, Dino.

Berada jauh di luar negara dan tidak mendapat perhatian daripada suami tidak boleh menjadi alasan kepada Elin untuk bebas bersama Dino. Tetapi mengapa Dino tidak melawat Elin yang berada di Christchurch selama setahun lebih atas alasan sibuk dengan pekerjaannya adalah juga sukar diterima.

Sedangkan Aliff kemudian dengan mudah boleh pula berada di Christchurch menemani isteri barunya Mawar (Chempaka Emalin). Ini adalah babak-babak penting drama ini yang menimbulkan konflik utama.

Perubahan sikap Elin dari seorang isteri yang setia dan sentiasa merindui suami kemudian jatuh hati dengan lelaki lain tidak digarap dengan persoalan yang kuat. Begitu juga dengan sikap Aliff.

Persoalan yang sukar, kompleks dan penuh konflik dileraikan dengan cara yang mudah dan sebenarnya kurang meyakinkan. Dalam drama ini Mohd. Noor Kadir memberikan balasan dan hukuman moral dalam satu bentuk penamat yang dipermudahkan.

Elin yang mengandung tiga bulan (akibat perbuatannya dengan Dino) ditinggalkan oleh Dino yang berkahwin dengan gadis lain, dan Aliff berkahwin dengan teman baik Elin sendiri iaitu Mawar. Persoalan yang timbul bagaimana Dino dengan mudah boleh bertindak meninggalkan Elin sedangkan Elin kembali ke Kuala Lumpur tidak sampai pun tiga bulan, melainkan Dino sudah merancang dari awal, tetapi plot drama ini tidak memberikan indikasi awal untuk penamat sedemikian.

Kemudian Elin boleh terperanjat apabila bertembung dengan Mawar yang berkahwin dengan bekas suaminya tanpa Elin mengetahuinya? Inilah bentuk penamat yang sengaja mahu memberikan kejutan kepada penonton tetapi ia dihasilkan dengan tidak meyakinkan dan berkesan. Memberikan penamat cerita yang berkesan dan bijak bukanlah usaha mudah dalam penulisan skrip drama.

Bagaimanapun di sebalik kelemahan ini, Azhar Sulaiman sebagai pengarah dan juga bertindak sebagai pengarah seni dapat memanfaatkan lokasi dan seting untuk membina adegan dengan meyakinkan. Seting pejabat di Christchurch dan kehadiran pelakon pembantu menghidupkan lagi adegan-adegan dalam sebuah pejabat reka bentuk dalaman. Set tidak lagi sekadar hiasan atau untuk sengaja membezakan lokasi di luar negara. Walaupun beberapa adegan berlibur di pusat peranginan sekadar menjadi shot penghias demi mengisi masa.

Cinta Tabloid yang membawa persoalan dan permasalahan kehidupan moden kepada pasangan muda ini boleh menjadi lebih menarik dan berkesan jika plot dan perkembangan watak-wataknya lebih diperhalusi. Keindahan lokasi dan seting akan menjadi lebih bermakna dengan aspek plot dan wataknya turut diberi keseimbangan.

Sumber: Utusan Online (30 Mac 2001)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara