Telefilem (TV)

Judul: RUMAH DI TENGAH SAWAH
Pengarah:
RASHID SIBIR

Selagi dunia ini belum kiamat, nescaya masih berlaku insiden kahwin paksa di dalam mana-mana masyarakat yang sering berakhir dengan tragedi atau bencana.

Antara bencana yang berlaku ialah bakal pengantin perempuan merajuk lari terjun tingkap pada waktu tengah malam sekali gus terdedah kepada pelbagai kecelakaan maut akibat tidak rela disandingkan dengan jejaka bukan pilihan hati.

Sebaliknya jejaka itu adalah pilihan ibu yang materialistik dengan alasan supaya masa depan anak akan lebih terjamin apabila menjadi suri rumah kepada orang yang berharta.

Anak gadis pula memberontak bahawa harta kekayaan bukanlah segala-galanya kerana kebahagiaan sesebuah rumah tangga terletak kepada kejujuran, lantaran rezeki anugerah Tuhan itu akan datang kemudian asal sahaja tekun berusaha.

Demikianlah mesej drama swasta Rumah Di Tengah Sawah hasil skrip Opera Klasik arahan Rashid Sibir yang disiarkan menerusi slot Cerekarama TV3 pada 17 Ogos lalu.

Tema kahwin paksa yang dipaparkan menerusi Rumah Di Tengah Sawah itu adalah tema klasik yang sudah kerap kita baca dalam pelbagai genre karya sastera sejak zaman berzaman lagi sehingga menyerupai plot filem Hindustan.

Namun persoalan mengenai mentaliti tersebut tidak boleh diperkecilkan kerana ia masih berlaku di alaf baru ketika pemikiran majoriti masyarakat sudah terdedah kepada ledakan globalisasi.

Menerusi drama Rumah Di Tengah Sawah kita dapat menyaksikan betapa kecewanya perasaan gadis kampung bernama Sapura (Umie Aida) kerana hasratnya untuk bersuamikan pemuda miskin sepupunya Khalid (Rosyam Nor) itu tidak kesampaian.

Perkara itu terjadi gara-gara ibu Sapura, Mak Long (Wan Maimunah) menolak pinangan ibu Khalid, Mak Esah (Fauziah Nawi) untuk menjodohkan anak mereka itu.

Sebaliknya Mak Long memilih Annuar (Roy Azman) untuk menjadi menantu sebagai bakal suami Sapura. Di luar pengetahuan Mak Long, pemuda rakus itu pernah terbabit dalam cubaan merogol Sapura di ladang tebu.

Akibat daripada cadangan kahwin paksa itu Sapura yang menghadapi tekanan mental dan emosi sehingga menjadi separuh gila dan dikurung di bawah rumah oleh Mak Long, sedangkan bapa Sapura, Pak Long (Hisham Ahmad Tajuddin) hanya mengikut telunjuk isteri.

Persoalannya masihkah berlaku perbuatan mengurung anak dara separuh gila pada zaman moden ini di bawah rumah seperti yang berlaku menerusi paparan drama Rumah Di Tengah Sawah itu?

Tidak pula ditunjukkan dari segi sinematografi bagi meyakinkan penonton bahawa rumah Sapura itu benar-benar terasing di tengah sawah sehingga perlakuan zalim mengurung anak di bawah rumah itu tidak mendapat perhatian penduduk kampung untuk dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Seterusnya pada malam persandingan Sapura, bakal pengantin yang lengkap berpakaian hijau raja sehari itu bertindak nekad lari terjun melalui tingkap untuk mencari kekasihnya, Khalid.

Kebetulan Khalid yang juga membawa hati duka telah lari dari kampung dan yang ada di rumah itu cuma Mak Esah.

Sapura meninggalkan Mak Esah di malam buta bertemankan lampu picit itu untuk mengejar Khalid. Malang tidak berbau apabila Sapura tergelincir di jambatan dan mati lemas.

Khalid pula menerusi drama swasta yang berakhir dengan kesedihan dan digarap dalam bentuk imbas kembali itu turut maut dilanggar oleh kenderaan pada malam yang sama dengan kematian Sapura menerusi penjelasan watak Pak Long.

Pada penghujung kisah Rumah Di Tengah Sawah juga ditunjukkan babak Mak Long yang angkuh dan materialistik itu akhirnya menerima pembalasan apabila beliau juga menjadi gila lantaran terlalu sedih menyesali kematian Sapura.

Sumber: Utusan Online (26 Ogos 2002)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara