Telefilem (TV)

Judul: AYAM KAMPUNG
Pengarah:
RASHID SIBIR

Menonton cerekarama Ayam Kampung berunsur jenaka arahan Rashid Sibir siaran TV3 pada 20 Julai lalu ternyata ia sekadar hiburan ringan.

Kalau kita perhatikan sejak kebelakangan ini slot cerekarama TV3 dipenuhi dengan kisah-kisah jenaka.

Cerita ringan seperti itu amat sesuai untuk tontonan umum bagi merehatkan minda seisi keluarga selepas penat seharian bekerja.

Mereka bukan sahaja penat kerana bekerja, tetapi juga penat kerana terbabit dengan pelbagai aktiviti kemasyarakatan dan politik yang semakin serius.

Justeru untuk mencari jalan keluar daripada permasalahan yang membebankan jiwa dan fikiran itu, maka mencari hiburan ringan adalah satu langkah yang tepat.

Mungkin untuk masa depan Rashid Sibir boleh pula mencari idea jenaka bersama panel skrip Opera Klasik untuk membuat cerekarama bercorak politik yang disampaikan dalam bentuk jenaka.

Dengan cara itu penyokong setiap parti politik akan dapat disedarkan bahawa sebenarnya hanya pengikut bawahan yang bermati-matian bercakaran, sedangkan pemimpin atasan boleh duduk makan minum semeja sambil ketawa berdekah-dekah.

Namun demikian cerekarama Ayam Kampung sekadar kisah ketua kampung yang mengurat dua orang janda berhias peniaga gerai ayam kampung.

Ketua kampung bernama Pak Samad (Ismail Din) kerap berkunjung ke gerai Che Mah (Norlia Ghani) dan Che Nab (Khatijah Tan).

Pak Samad kerap menasihatkan Che Mah dan Che Nab supaya menjaga kebersihan serta menghias gerai ayam kampung itu kerana pegawai daerah dikatakan mahu mengadakan lawatan ke situ.

Dalam masa yang sama Che Mah mempunyai seorang anak gadisnya, Kesuma (Sheila Rusly) sebagai pembantu gerai. Begitu juga dengan Che Nab mempunyai seorang anak gadis bernama Nadia (Sharifah Shahirah) sebagai pembantu gerai.

Watak Kesuma dan Nadia tidak menonjol, berbanding dengan ibu mereka yang kelihatan lebih miang merebut Pak Samad. Anak muda Pak Samad bernama Mizi (Zul Yahya) menjadi rebutan Che Mah dan Che Nab untuk dijodohkan dengan anak dara masing-masing.

Pengakhiran cerita pasangan Che Mah yang berjaya memikat Pak Samad dan Mizi sehingga ke majlis akad nikah. Sekali lagi insiden lucu dicipta menunjukkan anak teruna tersalah sarung cincin kepada mak janda dan bapanya pula tersalah sarung cincin kepada anak dara.

Serentak itu Che Nab yang berada pada majlis itu amat kecewa dan terus tumbang pengsan. Justeru pada pendapat anda apakah mesej drama Ayam Kampung ini?

Apakah ia sekadar simbolik untuk menunjukkan pasangan anak beranak Che Mah dan Che Nab itu sebagai ayam kampung yang menjadi idaman ramai? Atau ada mesej kecil menerapkan pemikiran baru supaya peniaga ayam di gerai sentiasa menjaga kebersihan gerai dan penjualnya pula sentiasa berhias cantik bagi menggoda pelanggan seperti yang dipaparkan menerusi cereka Ayam Kampung itu?

Sumber: Utusan Online (29 Julai 2002)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara