Telefilem (TV)

Judul: SEORANG TUA DI SUNGAI LEMBING
Pengarah:
DR ANUAR NOR ARAI
S
krip: Dr Anuar Nor Arai
Pelakon: Yahaya Hamid, Suzaidi Saidin, Vanidah Imran, Zakaria Yusuf, Noor Emilia T Hirota, Christopher Schammel dan lain-lain

Ulasan oleh: A. Wahab Hamzah

Prestij adalah antara sebab mengapa filem lebih sering dipandang tinggi berbanding televisyen. Tetapi melihat sejumlah drama dan filem yang dihasilkan untuk televisyen akhir-akhir ini, prestij yang dimaksudkan hanya sekadar sebuah ilusi.

Ketika penonton dan pencinta filem tempatan merungut dan meratapi kualiti dan kuantiti filem tempatan, industri televisyen sebenarnya bersemarak dengan drama dan filem untuk televisyen yang boleh dibanggakan. Perubahan ini bersebab. Skrip dan penonton filem semakin hambar dan kecil, lalu tidak hairan kalau tenaga kreatif filem berhijrah ke televisyen. Fenomena ini tidak hanya berlaku di negara ini, malah telah lama berlaku di Amerika (Hollywood). Sejumlah pengarah terkemuka Hollywood sama ada bermula dari televisyen atau kembali ke televisyen setelah mencipta nama di filem. Bagi negara ini, tenaga kreatif filem dan televisyen adalah terdiri daripada orang yang sama.

Tetapi apa yang menarik, kajian secara demografik menunjukkan penonton televisyen adalah dalam lingkungan usia antara 20-54 tahun dan sasaran penonton yang sedemikian adalah faktor menarik bagi pembikin filem yang serius.

Televisyen berbanding filem sebenarnya mempunyai kelebihannya yang tersendiri: saiz penonton yang besar, faktor kewangan yang tidak merugikan, ruang luas untuk eksperimen (filem kini lebih mengutamakan selera remaja) dan kelebihan di dalam memberikan masa pembinaan perwatakan. Bahasa filem dan televisyen juga semakin bertindih dan berkembang. Perbezaan yang wujud antara keduanya semakin menipis.

Kaedah penggambaran filem semakin luas digunakan di dalam menghasilkan filem untuk televisyen.

Penggambaran syot luas dan jauh yang dulu lebih banyak digunakan di dalam filem kini semakin banyak digunakan untuk drama televisyen.

Seorang Tua Di Sungai Lembing (STDSL) juga menggunakan pendekatan filemik. Pendekatan fotografi dan konsep suntingannya mengutamakan mood filemik.

Kawalan cahaya, komposisi frem dan kawalan masa menentukan rentak dan tempo filem STDSL. Lihat sahaja adegan pembukaan filem ini, cahaya asli yang menerjah masuk ke ruang rumah diharmonikan dengan cahaya buatan untuk menghasilkan mood dan menyarankan makna. Segalanya dilakukan dengan teliti oleh pengarahnya dan juga kerana hasil kerja kamera yang kreatif.

STDSL ditulis dan diarahkan oleh Dr. Anuar Nor Arai yang pernah mengarahkan filem Johnny Bikin Filem (masih belum diedarkan).

STDSL melanjutkan tema kegemaran Anuar, perjuangan nasionalisme yang berlegar dalam frem period sebelum kemerdekaan tanah air.

Drama ini mengisahkan dilema dan kegetiran perjuangan nasionalis tanah air. Sanif (Yahaya Hamid) menentang penjajah untuk membela nasib bangsanya dan menuntut kemerdekaan. Sesuai dengan idealisme perjuangannya, Sanif melibatkan diri dengan gerakan parti Angkatan Pemuda Insaf (API) yang mendapat inspirasi dari perjuangan Sukarno di Indonesia. Dia berhadapan dengan anak muda Asraf (Suzaidi Saidin) yang bekerja dengan kompeni Inggeris yang menjalankan kegiatan perlombongan di Sungai Lembing. Sanif cuba menarik Asraf menyertai API, tetapi Asraf terikat dengan kesetiaan dan komitmennya kepada kompeni dan Tuan Harison (Christopher Schammel) yang memang tidak menyenangi tindak-tanduk Sanif.

Bagaimanapun konflik hubungan Sanif dan Asraf tidak terikat pada percanggahan idealisme dan perjuangan, tetapi juga kerana Halimah (Vanidah Imran). Pada masa yang sama Asraf juga membuat hubungan dengan anak Tuan Harison (Noor Emilia T Hirota). Konflik hubungan dalam STDSL ini berlegar dengan permasalahan dendam, kesetiaan dan perjuangan.

Tidak ada adegan penentangan dan keganasan yang dilakukan secara terbuka di dalam STDSL. Segalanya diikat secara simbolis melalui kerakusan kompeni, perjuangan yang menuntut korban oleh Sanif dan kesetiaan Asraf kepada syarikatnya. STDSL memang sebuah cerita yang menarik yang cuba melihat penjajahan dan perjuangan dari sudut pandangan dua anak muda Melayu. Naratif STDSL berkembang secara selari dalam dua period iaitu untuk tahun 1940-an dan 1960-an. Pendekatan ini memang menarik dan sekali gus sukar. Ia seharusnya mampu menggerakkan konflik yang lebih dramatik jika ditangani dengan baik. Tetapi pendekatan yang begini juga jika tidak ditangani dengan hati-hati akan hanya menimbulkan lebih banyak kesukaran yang akhirnya lebih mengelirukan.

Tidak seperti novel yang mampu untuk lebih kompleks plotnya, filem kerana pendekatannya yang fizikal selalu menuntut kejelasan dalam naratifnya. STDSL kerana keghairahan pengarahnya dalam menampilkan naratif timbal-balik antara dua period, menimbulkan kekeliruan dan kelemahan kerana beberapa adegan yang tidak jelas maksudnya. Pergerakan cerita STDSL terasa perlahan akibat masa yang banyak berlegar di dalam sesuatu syot serta pergerakan lakonan yang cukup dikawal.

Keistimewaan STDSL adalah pada arahan fotografinya yang dilakukan oleh Ali Abd. Hamid yang berjaya membe-rikan mood dan ketelitian di dalam frem.

Malah STDSL sebenarnya dikuatkan oleh lakonan yang cukup baik oleh pelakonnya terutama Suzaidi, Vanidah dan Yahaya. Suzaidi berjaya memperlihatkan gerak lakon seorang anak muda yang terperangkap dengan komitmennya kepada tugas yang melemahkan idealismenya. Manakala Vanidah sebagai Halimah berjaya menggunakan gerak tubuh dan riak wajah untuk menceritakan dilema yang dihadapinya dalam hubungannya dengan Sanif dan kegeli-sahannya terkurung bersama Asraf. Yahaya walaupun menampilkan lakonan yang baik tetapi kelemahannya di dalam melontarkan dialog yang jelas menjejas-kan kualiti lakonannya.

Sebagai sebuah filem drama yang menampilkan suasana dan semangat perjuangan dalam era yang paling me-narik dalam sejarah negara ini, STDSL menarik dan wajar ditonton. STDSL dijangka akan ditayangkan di televisyen sempena sambutan hari kemerdekaan.

Sumber: Utusan Online (14 Ogos 1998)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara