Telefilem (TV)

Judul: MINAH MEENACHI

Ulasan oleh: A. Wahab Hamzah

Nama Mohd. Noor Kadir rasanya sudah menjadi nama besar bagi peminat drama-drama televisyen. Mohd. Noor sebagai penulis telah menghasilkan sejumlah drama televisyen yang berjaya menarik minat penonton televisyen.

Dia sanggup berbelanja besar dengan membuat penggambaran di luar negara demi untuk menarik perhatian penonton dan memberikan kelainan kepada drama-drama terbitan Syarikat Kuasatek, antara yang cukup diingat adalah Cinta Antara Benua, Cinderella, Odisi dan yang terbaru siri Romeo dan Juliet.

Sempena sambutan Hari Kemerdekaan yang lalu, sebuah lagi drama terbitan Kuasatek, Minah Meenachi yang ditulis oleh Mohd. Noor Kadir telah ditayangkan di TV3. Drama ini telah ditayangkan dalam dua episod selama dua minggu. Berbeza dengan drama-drama bertemakan kemerdekaan yang lazimnya propaganda mudah tentang nasionalisme, Minah Meenachi melihat semangat negara bangsa dan masalah perkauman dari sudut yang lain.

Yang lebih segar dalam konteks masa kini. Mohd. Noor Kadir melalui Minah-Meenachi cuba meneroka isu ketidakselesaan kaum, kelangsungan tradisi dan maruah keluarga dari dua keluarga dan kaum yang berlainan. Persoalan yang tidak asing sebenarnya dengan drama-drama yang bertemakan sambutan Hari Kemerdekaan di negara ini.

Mungkin boleh sahaja dipersoalkan logik peristiwa tetapi sebagai sebuah drama apa yang penting bagaimana naratif dan plot dikonstruk untuk menghasilkan sebuah drama yang meyakinkan, dengan pendekatan yang menarik. Persoalan timbul 25 tahun selepas berlakunya kesilapan yang tidak seharusnya berlaku iaitu tertukar bayi dari dua pasangan yang berbeza kaum iaitu pasangan Melayu dan India, selepas mereka melahirkan bayi mereka pada Hari Kemerdekaan 1974.

Setelah dewasa Minah (Vanida Imran) yang dipelihara oleh pasangan Rajesh (Panshah) dan Kumari (Sabera Sheikh) menghadapi masalah identiti yang kemudian membawa kepada masalah perkahwinannya dengan Johan (Eizlan Yusuf). Ini kerana Rhapur (Jalaluddin Hassan) bapa kepada Johan tidak merestui perhubungan mereka disebabkan Minah berketurunan India.

Rhapur pernah merasa kecewa kerana menyangka isterinya Mariam pernah berlaku curang hingga melahirkan anak, Meenachi (Kavita Kaur) yang mempunyai raut wajah India, hingga menceraikan Mariam. Bagi Rhapur persoalan maruah keluarga penting dipertahankan. Meenachi yang dipelihara oleh Mariam seorang guru tari akhirnya menjadi seorang peguam dan mula mencari siapa ayahnya yang sebenar akibat konflik identiti.

Peluangnya terbuka apabila dia dilantik sebagai peguam yang mengendalikan urusan tuntutan saman Syarikat Westrack, syarikat kepunyaan Rhapur. Dalam pada itu Meenachi mempunyai hubungan pula dengan Jothi (Hans Isaac) anak kepada Rajesh dan hubungan mereka juga mempunyai masalah yang tersendiri. Rahsia dan misteri sebenar akhirnya terjawap hasil daripada ujian DNA yang telah dikendalikan oleh pakar DNA iaitu isteri Rhapur sendiri dengan bantuan Dr. Shahrul (Ahmad Idham), dan dikuatkan lagi oleh rekod dari Klinik Dr. Hamidah (Dian P. Ramlee). Apa yang berlaku sebenarnya adalah perhubungan adik-beradik yang sekali gus melarang perkahwinan.

Cerita Minah Meenachi sebenarnya adalah kisah yang lazim baik di filem atau drama tv, drama ini memberikan pendekatan baru yang melibatkan kejuruteraan genetik untuk mengesan keturunan asal. Apa yang dapat dilihat daripada drama ini, adalah kegemaran Mohd. Noor Kadir untuk membina naratifnya dalam bentuk spiral, berlegar dalam satu keluarga yang besar dan berlaku antara mereka sahaja.

Dalam konteks drama ini permasalahan genetik dibangkitkan. Minah anak yang dibesarkan oleh keluarga Rajesh membesar sebagai penari mengikut ibunya yang asal. Manakala Meenachi yang dibesarkan oleh Mariam membesar sebagai peguam mengikut acuan keluarganya yang sebenar.

Apakah kelangsungan karier seseorang ditentukan oleh faktor genetik? Bukankah faktor budaya dan persekitaran juga memainkan peranan yang membentuk pemikiran kanak-kanak dan karier mereka? Perkembangan dua gadis ini berlaku dalam bentuk spiral hingga mereka tidak mampu keluar dari acuan keluarga asal mereka.

Malah bila berkasih juga mereka terperangkap dalam hubungan dengan adik beradik yang disangka orang lain dan akhirnya terbongkar rahsia sebenar. Plot yang lazim dalam filem-filem melodrama (terutama filem Hindi).

Minah Meenachi adalah sebuah drama yang menarik sebenarnya. Drama ini cuba mengajak kita untuk melihat dan memahami isu ketidak selesaan kaum jauh dari yang lazimnya.

Sumber: Utusan Online (17 September 1999)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara