Telefilem (TV)

Judul: LALANG-LALANG DI HUJUNG KAKI
Pengarah:
DR ANUAR NOR ARAI

Ulasan oleh: Ku Seman Ku Hussain

Setelah filem pertamanya Johnny Bikin Filem tertangguh sekian lama, Dr. Anuar Nor Arai semacam menjawab semua kritikan terhadap kegagalan filem itu tampil di tengah masyarakat menerusi telefilem Lalang-Lalang Di Hujung Kaki.

Daripada judul yang cukup puitis, Lalang-Lalang Di Hujung Kaki dibuat dalam konsep filem sekalipun bagi tayangan di TV. Persoalan dan pembikinan telefilem ini sesuai sebagai sebuah filem cereka di pawagam.

Dr. Anuar yang sebelum ini banyak menghasilkan skrip antaranya Din Dan Miyoto arahan U-Wei Haji Saari dan Bukit Lalang arahan Mior Hashim Manap menampilkan permainan pengcahayaan, fotografi dan pengarahan seni yang menarik.

Telefilem terbitan Antah UTV ini dianggap sebuah puisi yang merangkai kata-kata indah untuk bercerita sesuatu yang pedih. Setia berbaur curang dan kasih bertaup benci dilakarkan dengan persembahan sinematik.

Dengan menggunakan konsep back light untuk adegan malam, Lalang-Lalang Di Hujung Kaki adalah sebuah persoalan seksual sepasang suami isteri berlatarkan period dekad 50-an. Kelihatan menerusi telefilem ini, Pengarah Fotografi (DOP), Ali Hamid mengemukakan tatacahaya yang cukup artistik, bermakna dan anti biru.

Ini kerana antara sindrom drama dan filem tempatan ialah tatacahaya yang terbiar, sambil lewa dan seboleh-boleh setiap frem mesti kelihatan terang benderang. Lalu cara mudah menggunakan filter biru dan asap bagi menyembunyikan latar belakang pada waktu malam.

Tetapi konsep tatacahaya Lalang-Lalang Di Hujung Kaki menongkah kaedah ini. Teknik light and shadow dalam telefilem ini adalah bahasa emosi yang membantu pelakon mengekspresi gejolak di jiwa mereka.

Bahasa gambar, susun letak prop, nilai estetik yang menepati zaman serta muzik tradisional Negeri Sembilan adalah naratif yang menyampaikan keluh kesah Budin (Yahya Hamid) dan isterinya Posah (Rashidah Jaafar).

Muzik tradisional dengan tempo yang cukup relevan emosi dengan telefilem ini menjadi sebahagian daripada naratif untuk menceritakan perihal Budin dan Posah serta Mak Haji Tasbuh yang dikatakan gila.

Pergolakan dalaman diekspresi menerusi gerak lakon, mise en scene dan stail sinematografi yang menyusuri konflik seksual dipersembahkan dengan berseni. Lalu tidak hairanlah kalau Lalang-Lalang Di Hujung Kaki dihidupkan oleh shot-shot puitis dan indah.

Latar zaman di bawah cengkaman komunis, ketegangan dan kecurigaan antara satu dengan lain dilihat sebagai manifestasi pergolakan Budin dan Posah.

Ditambah dengan kecurangan Posah semacam memberi garisan warna yang abstrak pada telefilem ini.

Bagaimanapun konsep tatacahaya yang cukup terkawal, sumber cahaya yang tidak meragukan dan warna keperangan dalam banyak adegan malam adalah kelangsungan konsep dalam Johnny Bikin Filem.

Johnny Bikin Filem dianggap sebagai film noir pertama negara ini banyak bergantung kepada kemampuan Dr. Anuar bermain cahaya dan bayang. Dalam Lalang-Lalang Di Hujung Kaki kelihatan ada pada Johnny Bikin Filem.

Sama seperti Johnny Bikin Filem, Lalang-Lalang Di Hujung Kaki agak sunyi daripada dialog. Banyak adegan berlaku dengan sepi, ekspresi watak, cahaya dan kerja kamera memberi sekian banyak kata-kata.

Tentunya Lalang-Lalang Di Hujung Kaki bukanlah untuk tontonan sambil mengunyah kauci di ruang tamu. Lalang-Lalang Di Hujung Kaki adalah keheningan dalam gejolak untuk dirasai bersama.

Dua pelakon utama memberikan lakonan memuaskan; Rashidah sebelum ini jarang diyakini untuk watak seberat itu dan Yahya yang kurang dikenali adalah tonggak telefilem ini. Ini antara lakonan terbaik Rashidah.

Penampilannya di depan kamera penuh dengan persiapan. Emosi Posah yang dihantar dengan mata galak tapi sayu itu memberikan tenaga kepada lakonannya.

Kemunculan Yahya membuka laluan baru untuk watak-watak yang lebih mencabar. Tanpa bertenggek pada dialog berjela-jela, Yahya berupaya menyampaikan lakonannya.

Sumber: Utusan Online (19 Disember 1998)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara