Telefilem (TV)

Judul: JANGAN
Pengarah:
ERMA FATIMA

Oleh: Rosli Manah

Siri apresiasi filem yang dianjurkan oleh Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM) bukan sahaja membedah sesebuah filem atau drama malah satu aktiviti keilmuan yang melihat karya tersebut daripada aspek sosial, budaya dan pengaruh teori filem dari Barat.

Ini tradisi ilmu yang wajar diteruskan dan boleh memberi kemantapan bukan sahaja idea yang bernas malah persembahan artistiknya.

Apresiasi telefilem Jangan arahan Erma Fatima di Finas Sabtu lalu ini mengemukakan beberapa perspektif yang menarik mengenai drama yang berkisar mengenai pendatang tanpa izin Bangladesh ini.

Isu pendatang tanpa izin sering dilihat daripada perspektif perundangan tetapi Jangan cuba membawa penonton melihat sudut kemanusiaan dan kritikan golongan marhaen yang sering menjadi tangga kepada pihak yang ada agenda politik.

Keberanian Erma menghasilkan drama seumpama itu yang diiktiraf sebagai Telefilem Terbaik Festival Filem Malaysia ke-13 (FFM13) tahun lalu sebenarnya penuh risiko kerana ditolak oleh stesen TV.

Apresiasi itu menampilkan panel yang terdiri daripada Hishamudin Rais, Mansur Puteh, Ku Seman Ku Hussain, Erma Fatima dan dipengerusikan oleh Ahmad Ibrahim.

Secara keseluruhan, panel menganggap Jangan sebagai political film yang mengemukakan sudut pandangan alternatif tentang isu pendatang tanpa izin serta mengkritik sistem sosial.

Panel melihat usaha Erma membawa masalah pendatang ke negara ini sebagai satu usaha berani kerana ia mengundang risiko sebagaimana yang telah dialaminya kini. Hishamudin menganggap Jangan sebuah karya yang bercorak semi dokumentari kerana menggabungkan dramatik dengan dokumentari tentang pendatang Bangladesh. Drama ini memuatkan adegan yang seolah-olah dirakam secara real, bukan dilakonkan semula oleh pelakon.

Bagi menguatkan hujahnya, Hishamudin berkata, penataan cahaya terutama adegan malam seolah-olah sumber cahaya asli kerana diolah dengan baik.

Dia tertarik dengan kerja seni yang ditampilkan oleh Erma dalam Jangan kerana tema seperti itu jarang diangkat dalam filem atau drama tempatan.

Namun bagi Hishamudin, tragedi yang bertimpa-timpa terhadap watak Siti (lakonan Umi Aida) keterlaluan dan menghilangkan simpati penonton kerana ia tidak dikawal dengan baik oleh pengarah.

''Hati saya macam disiat-siat tengok drama ini. Tetapi sampai setengah drama apabila terus disiat-siat juga, saya menjadi hilang simpati malah lemas dengan banyak sangat tangisan. Barangkali sebab mak dan kakak saya tak pernah menangis,'' kata Hishamudin berseloroh.

Dia juga kurang setuju dengan kesimpulan yang dibuat oleh Erma pada akhir drama itu yang dianggap pesimis; hidup Siti seolah-olah tidak mempunyai masa depan dengan visual Siti dan tiga anaknya membelakang kamera.

Tetapi Mansur menganggap penamat yang dipilih oleh Erma adalah optimis kerana watak Siti tidak terus rebah malah meneruskan perjalanan tambahan pula dengan adegan siang di pasar.

Mengenai keseluruhan drama ini, Mansor melihat Erma cuba melemparkan perspektif yang agak keras tetapi masyarakat Malaysia belum boleh menerima kritikan secara terang-terangan sebagaimana negara lain.

Mansur menganggap Jangan seperti beberapa filem luar negara yang berhaluan kiri, mengkritik sistem sosial dan birokrat seperti di Filipina dan beberapa negara lain. Bercakap mengenai pendekatan melodrama dalam Jangan, Mansur berkata, pengarah harus mempunyai ukuran tertentu supaya penampilannya terkawal dan tidak keterlaluan.

Sementara Ku Seman pula melihat drama ini sebagai pandangan alternatif untuk melihat dilema ''manusia-manusia kecil'' yang kerap diperalatkan untuk tujuan tertentu.

Katanya, Erma membawa masyarakat melihat satu sudut yang lain mengenai isu pendatang iaitu titik pertemuan antara undang-undang dengan kemanusiaan.

Menurutya, stesen TV wajar berfikiran terbuka dan harus memberi peluang kepada drama seperti ini sekalipun melemparkan kritikan terhadap sistem dan birokrat.

Jangan mengisahkan Siti (Umi Aida) berkahwin dengan pendatang Bangladesh, Rashid yang tidak memiliki permit berkerja. Rashid sering gelisah apabila kerajaan mengambil keputusan menghantar pulang pendatang yang tidak memiliki permit kerana nasib isteri dan tiga anak mereka.

Bagaimanapun Erma menjelaskan, stesen televisyen bukan menolak drama tersebut sebaliknya meminta dia memotong beberapa babak dalam Jangan.

Tetapi dia menolak permintaan stesen televisyen untuk memotongnya kerana menganggap adegan tersebut amat penting untuk drama tersebut.

Walaupun kecewa apabila drama yang dihasilkannya dua tahun lalu itu tidak mendapat tempat di stesen televisyen, namun Erma berbangga apabila ia terpilih ke festival bertaraf antarabangsa.

Jangan akan menyertai Festival Filem Antarabangsa Singapura akhir April ini. Dalam festival yang berlangsung mulai 17 hingga 29 April ini, Jangan dipertandingkan dalam kategori telefilem terbaik.

Sumber: Utusan Online (16 April 1998)


Oleh: Ku Seman Ku Hussain

Drama Jangan yang bercerita tentang pendatang tanpa izin Bangladesh khabarnya ditolak oleh sebuah stesen TV tempatan. Tetapi stesen berkenaan memberi sedikit kelonggaran; beberapa adegan yang diistilahkan sebagai ''sensitif'' perlu dipotong.

Ini antara jalan paling mudah untuk menyelamatkan sesebuah karya yang terkeluar daripada selera stesen TV. Tanpa mengambil kira kesinambungan bahagian yang perlu dibuang, nasihat yang berupa arahan itu memberikan gambaran sikap sesetengah pihak di stesen TV untuk mewakili suara rakyat.

Mereka cepat gelabah apabila berhadapan dengan pemikiran yang sedikit di luar daripada kebiasaan. Misalnya drama yang terkeluar daripada prototype yang telah diterbitkan secara tidak rasmi oleh sesebuah stesen TV.

Isu pendatang tanpa izin adalah isu masyarakat. Tetapi ironinya ia tidak boleh dipaparkan secara lebih terbuka. Isu ''orang dalam'' yang memainkan peranan dalam masalah ini bukan rahsia lagi.

Jangan yang ditayangkan semasa apresiasi di Finas baru-baru ini bukanlah radikal. Dalam erti kata lain Jangan arahan Erma Fatima ini tidak perlu ditakuti sedemikian rupa oleh stesen TV. Ini bukan isu perkauman tetapi isu semasa yang semua orang tahu.

Nampaknya karyawan yang mahu keluar daripada mainstream pemikiran stesen TV akan menerima risiko yang cukup berat. Bayangkan berapa modal yang ditanggung apabila sebuah telefilem yang durasinya 90 minit ditolak kerana dianggap ''sensitif''.

Jangan bukanlah drama terbaik sekalipun dipilih sebagai terbaik oleh Festival Filem Malaysia (FFM-13) tahun lalu. Tetapi ia lebih baik daripada sebahagian besar drama Melayu yang memualkan di kaca TV.

Ia ada membawa subjek yang ada kelainan. Kalau kelainan sudah tidak mendapat tempat, fungsi TV untuk membantu merangsang filem-filem yang lebih dewasa tidak akan ke mana.

Kalau stesen TV mengambil jalan selamat hinggakan berasa ''kurang selamat'' sekalipun untuk bercakap tentang isu pendatang tanpa izin, apa lagi yang boleh diharapkan kepada stesen TV kita?

Barangkali Jangan menyelitkan visual pegawai majlis perbandaran mencurahkan air minuman penjaja dianggap keterlaluan.

Tetapi wajar diingat yang dipaparkan dalam drama itu adalah tindakan paling sopan yang pernah dilakukan. Erma sudah mempunyai pertimbangan sendiri apabila tidak menggambarkan adegan itu seperti yang pernah dilihatnya. Ini kritikan terhadap sistem dan sememangnya karyawan perlu menyampaikan suara hatinya terhadap isu begini.

Jangan bukan drama pertama yang memperlihatkan pemikiran tertutup stesen TV apabila penerbit menghantar pita yang memuatkan kisah di luar selera mereka. Drama Kaki Bakar pernah mengalami nasib yang sama. Drama arahan U-Wei Saari itu ditolak oleh stesen TV kerana ''kurang bermutu''. Tetapi sebenarnya kerana drama ini bercerita tentang lelaki Indonesia keturunan Jawa yang bengis.

Kaki Bakar pernah ditayangkan di Festival Filem Cannes dan kemudian dipilih sebagai Filem Terbaik (Luar Negara) Festival Filem Antarabangsa Brussels.

Maka jelaslah drama ini ditolak bukan kerana mutu tetapi ada bahagian-bahagian yang ditafsirkan "sensitif" oleh stesen TV. Inilah bahayanya pemikiran sesetengah pihak yang menjadi gatekeeper akan memberi gambaran seluruh stesen TV berfikiran jumud.

Sewajarnya stesen TV lebih sensitif dengan drama-drama buruk yang dihidangkan kepada masyarakat. Sebenarnya stesen TV boleh memilih yang lebih baik tetapi terlalu banyak yang ditakuti akan menyinggung si anu dan si polan.

Stesen TV tidak diminta berfikiran terlalu terbuka hingga boleh mengganggu keamanan. Cukuplah kalau ditelaah semula istilah sensitif yang menjadi lesen untuk menolak karya-karya yang di luar dari kebiasaan.

Jangan dan Kaki Bakar antara dua drama dari sekian banyak yang ditolak kerana tidak menepati selera panel di sesebuah stesen TV. Tindakan ini seperti memberi garis panduan yang selamat dan tidak selamat apabila membuat drama.

Kerana terlalu banyak yang mengambil jalan selamat, lupakanlah untuk melihat bagaimana pendekatan karyawan tentang isu pemimpin korup, politik wang dan segala macam penyakit sosial kelas atasan.

Maaf ya, stesen TV kita belum berani untuk memberi ruang berhujah tentang isu di luar daripada remeh temeh.

Sumber: Utusan Online (23 April 1998)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara