Telefilem (TV)

Judul: AN-NUR
Pengarah:
AHMAD TARMIMI SERIGAR

Penekanan mesej secara berlebih-lebihan terhadap skrip bukan sahaja boleh mengelirukan audien, malah menyukarkan seseorang pengarah untuk menterjemahkannya ke dalam filem atau drama.

Kerja-kerja pengarahan dan kreativiti pengarah akan turut terganggu kerana terikat dengan skrip yang sarat dengan mesej dihasilkan oleh penulis yang terlampau mementingkan nilai moral.

Permasalahan tentang mesej yang menjejaskan mutu pengarahan ini telah diperbincangkan dalam Apresiasi telefilem An-Nur, baru-baru ini.

Bertempat di FINAS, majlis yang dipengerusikan oleh Zakaria Ariffin ini turut mengundang Hassan Mutalib dan Mahadi J. Murat sebagai panel, di samping Ahmad Tarmimi Serigar sendiri.

Menurut Mahadi J. Murat yang juga pengarah filem, mesej dan keagamaan yang diterjemahkan secara tidak sinematik jarang memberi impak mendalam kepada penonton.

Sebaliknya, kata Mahadi, sinematik logik yang direka oleh struktur cerita sahaja sudah boleh memberi kesan dan difahami oleh penonton.

''Mesej tidak menerjah kalbu penonton, apabila karya hanya bersandar kepada petikan satu-satu ayat al-Quran sahaja dan kemudiannya semata-mata berharap kepada ayat itu untuk memberi nilai keinsafan,'' jelas Mahadi.

Katanya, mesej yang diprogramkan tanpa mengambil kesan sinema sekalipun dengan kesungguhan pelakon tidak dapat menarik penonton.

Menurut pandangan Mahadi sendiri, mesej yang baik ialah sesuatu yang tidak dianggap secara total dan tidak terlalu menekan penonton untuk menerimanya.

''Penonton hanya mahu mendapatkan kepuasan daripada skrip atau naskhah yang ditonjolkan tanpa terlalu menumpukan kepada mesej.

Dalam keadaan ini, penulis harus pandai mengolah agar mesej itu dapat disampaikan secara ''indirect'','' jelasnya.

Sekalipun penulis merasakan mereka bertanggungjawab sebagai penyampai mesej, namun ia tidak boleh dipisahkan dengan teknik penceritaan menggunakan visual, katanya.

Mengenai An-Nur, Mahadi menjelaskan, percubaan menggunakan elemen perlambangan seperti anjing, ular dan awan mengguatkan idealisme telefilem arahan Ahmad Tarmimi Siregar ini.

Aspek metafora seperti awan dan langit yang terbuka juga memberi perlambangan yang indah dan sesuai dengan mesej keislaman yang menjadi intipati cerita ini.

Namun, Mahadi berpendapat, perjalanan cerita ini agak terganggu dengan kehadiran elemen muzik yang keterlaluan.

''Justifikasi muzik yang seronok didengar akan mengecilkan nilai sinematik dalam cerita ini. Khayal dengan muzik akan menyebabkan penonton tertinggal babak-babak penting,'' katanya.

Sementara itu, Hassan Mutalib pula berkata, seperti filem Sumpah Semerah Padi, tema An-Nur diperjelaskan dengan terus terang tanpa sebarang kiasan.

Permulaan cerita yang agak dramatik dan kucar-kacir memberi tanda tanya kepada penonton tentang apa sebenarnya mahu ditonjolkan menerusi telefilem ini.

Bagaimanapun di pertengahan cerita, semakin menampakkan mesej dan tema keagamaan yang ingin dipersembahkan.

Hassan juga memberikan pendapat bahawa sesuai dengan perubahan zaman, cara mengadaptasi sesuatu mesej juga perlu menjalani proses perubahan.

''Kita boleh jadikan sesuatu tema itu kelihatan universal, walaupun sebenarnya ia berlandaskan keagamaan. Sebagai pencerita, kita tidak lepas daripada bercerita, tetapi mengikut intelektual tersendiri untuk menyampaikan mesej kepada penonton,'' jelasnya.

Telefilem yang menampilkan Ahmad Tarmimi sendiri sebagai pelakon utama ini mengisahkan tentang nasib malang yang menimpa Malik dan keluarganya yang melakukan kemungkaran dan tidak amanah.

An-Nur memiliki keistimewaan tersendiri dan mempunyai struktur komersial. Bahkan, lebih istimewa apabila penerbit, pengarah dan penulis skrip telefilemnya sendiri turut beraksi.

Menurut pengarahnya, Ahmad Tarmimi, dia akan berusaha untuk memperbetulkan beberapa babak di dalam telefilem ini yang difikirkan perlu.

''Saya bernasib baik kerana telefilem ini belum dihantar kepada mana-mana stesen tv. Saya akan melakukan penyuntingan setelah mendapat pandangan daripada rakan-rakan dalam apresiasi ini,'' ujar Tarmimi.

Skrip telefilem ini juga telah memenangi hadiah dalam pertandingan menulis drama TV berunsur Islam VII anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan kerjasama Yayasan Pelajaran Islam dua tahun lalu.

Sumber: Utusan Online (20 Julai 1998)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara