Anak Mami The Movie / 2002

Ulasan filem

Anak Mami papar kelucuan keluarga mamak

Oleh: A. Wahab Hamzah

Pulau Pinang memang bukan sahaja terkenal kerana nasi kandar dan pasembornya, tetapi juga oleh keunikan masyarakat mamaknya.

Keluarga mamak di Pulau Pinang adalah sebahagian daripada masyarakat Pulau Pinang yang cukup menarik kerana tradisi dan budayanya.

Biarpun mereka ini yang kebanyakan adalah keturunan asal dari India dan telah lama menyerap ke dalam masyarakat tempatan, tetapi beberapa aspek budaya dan ciri-ciri unik tradisi mereka masih wujud dan dipertahankan.

Selain daripada ciri fizikal rupa wajah, keluarga mamak Pulau Pinang ini nyata mempunyai ikatan kekeluargaan yang kukuh.

Keistimewaan budaya keluarga mamak ini yang turut dikenali sebagai "anak mami" telah pernah dijadikan drama televisyen oleh Abdul Razak Mohaideen dengan mendapat sambutan yang hangat.

Kejayaan drama komedi tersebut telah mendorong Razak untuk meneruskan lanjutan kisah keluarga Anak Mami ini ke filem.

Barangkali, ini adalah trend semasa industri perfileman di negara ini yang cuba membawa drama atau siri drama televisyen yang berjaya dan popular ke filem.

Trend begini yang juga banyak dilakukan di Hollywood adalah strategi mudah menghasilkan filem dengan penonton yang sudah sedia mengetahui subjek dan bentuk filemnya.

Anak Mami - The Movie cuba mengikut kejayaan yang telah dicapai oleh Senario dan Gerak Khas, tetapi mengapa perlu digunakan perkataan "The Movie".

Sebahagian besar penonton mungkin sudah menonton drama Anak Mami ketika ia ditayangkan di televisyen.

Apa yang menjadi tarikan utama filem ini pastilah watak-watak dan dialog-dialognya yang dilafazkan dengan dialek Pulau Pinang yang kedengaran melucukan.

Filem ini bertolak daripada masalah keluarga Mamu Nasir (Ismail Din) yang mempunyai tiga orang anak iaitu Aniq (yang dimainkan oleh Farouk Hussein) yang menghadapi masalah untuk berkahwin dengan Emilia (Emilia Rosnaida) kerana mendapat tentangan daripada ayahnya.

Aisya (Fiza) pula yang pernah mempunyai hubungan dengan Rafi (Abdul Shukor Mohaideen), seorang pensyarah, dan anak bongsu Sabrina (Naida) yang telah jatuh hati dengan Rafi akibat satu peristiwa yang berlaku di kampus.

Skrip yang ditulis oleh Shukor Mohaideen ini cuba melihat peranan keluarga dalam menentukan jodoh anak-anak mereka, tradisi yang menjadi sebahagian daripada ciri-ciri keluarga mamak di Pulau Pinang.

Mamu Nasir berkeras mahu menentukan sendiri jodoh anak-anaknya, tetapi anak-anak mereka mempunyai pilihan sendiri.

Tentangan keras Mamu Nasir dan Maideen, bapa Emilia yang mahukan anak menantu yang warak menyebabkan Aniq dan Emilia membuat rancangan tersendiri dengan bantuan datuk Aniq (Pie) untuk memastikan rancangan mereka hendak berkahwin berjaya.

Subjek tentang masyarakat mamak di Pulau Pinang ini sebenarnya cukup menarik dan mempunyai potensi yang cukup besar.

Bukan sahaja mereka mempunyai elemen kelucuan yang tersendiri melalui tradisi dan slanga daripada dialek utara itu, tetapi juga permasalahan sosial dan budaya yang semakin terancam dengan berlakunya peralihan generasi dan zaman.

Bagaimanapun, subjek yang memungkinkan filem ini menjadi lebih menarik dikacaukan oleh pengolahan plot yang kehilangan fokus dan usaha memancing tawa penonton yang mudah melalui adegan-adegan komik yang ada masanya kelihatan hilang kawalan.

Unsur kelucuan datang daripada gerak dan dialog watak-watak, tetapi apabila pelakon memberikan gaya lakonan yang keterlaluan, kesannya terasa sebaliknya.

Watak Nasir dan isterinya Zarina (Kartina) yang seharusnya menyumbangkan kekuatan lakonan dalam filem ini gagal dikawal menyebabkan gaya lakonan mereka sering dilakukan secara berlebihan.

Bagaimanapun, Farouk yang cemerlang sebagai Aniq benar-benar menghidupkan filem ini dan ia dibantu oleh lakonan baik daripada Pie sebagai datuk yang begitu menyayangi dan memahami cucunya itu.

Mereka berdua banyak menghidupkan adegan-adegan komik yang melucukan dalam filem ini.

Tetapi hubungan antara Aniq dan Emilia yang seharusnya menjadi plot utama banyak ditenggelamkan oleh plot-plot sampingan yang lain.

Begitu juga kemunculan watak-watak lain yang tidak dijalin dengan baik perkembangannya akhirnya lebih banyak menganggu.

Watak-watak ini muncul dan kemudian tenggelam. Watak Julia yang dimainkan dengan cukup berkesan oleh Eja tetapi peranan wataknya lemah dan mengelirukan dalam konteks cerita.

Dia muncul kemudian berdendam dengan Aniq hanya kerana peristiwa kecil, tetapi plot sampingan ini menganggu kerana ia terpisah dengan plot keseluruhan cerita.

Di sebalik beberapa kelemahan ini, Anak Mami - The Movie adalah sebuah filem komedi yang menghiburkan kerana subjeknya yang menarik.

Sumber: Utusan Malaysia (8 Mac 2002)




Filem lain: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara