Balik Kampung / 1986

Gambar & dialog

Di kampung...

"Oi, korang bincang ape ni?" - Halim
"Ebby.. ngajak kita ke kota" - Muda
"Kota mane? Kota Bharu?" - Halim
"Bukan ke sane lah! Maksud dia ke Kolumpo" - Muda
"Oooo.. sebut lah KL" - Halim
Baru sampai KL - telefon Razak

"Oi, cepatlah sikit..." - Muda
"Sabarlah, kalau ye pun. Talifon ni lain sikit. Di kampung tu lain.. ada tulis A, ada tulis B. Di sini, tempat pusing pun tak ade.. yang ade -- bijik!" - Halim
"Amacam journey?" - Razak
"Ha? Jeni?" - Muda
"Perjalanan laaa..." - Razak
Senja
Tukar imej

"Hallo brader, rambut best laa... Macam burung belatuk masuk pekan laa... Hahaha!" - Budak lepak
"Nama awak sebenarnya Minah bukan?" - Halim
"Err.. ar.. Eh, mana awak tahu? Awak ni sape ha?" - Josephine

"Takkan lah awak tak kenal saya..." - Halim
(Josephine memandang Halim atas-bawah dan menggeleng kepala) "Hmm.." - Josephine

"Itulah kau, semenjak tinggalkan kampung, kau tak pernah jenguk-jenguk kawan kita di sana. Kau ingat tak? Masa kecik-kecik dulu... aku pernah cium pipi kau!" - Halim
"Err.. ahh.. kalau tak silap... Halim ke?" - Josephine

(Halim menjerit) "Ha, tepat!!" - Halim
(Josephine menjerit) "Eyy... Haliiiiiimmm!!!" - Josephine
"Hey, Joe! Kalau kau sudah tidak yakin dengan kejujuranku.. kau boleh blah lah!!" - Josephine
"Aku sudah menduga lelaki itu kekasih barumu. Takkanlah anak kampung berambut punk" - Johari

"Oohh.. jadi kau ingat kau sorang saja yang pandai bergaya? Maklumlah kau seorang peragawan terkenal kan?" - Josephine
(Johari menarik muka sombong) "Huh" - Johari

"You can go to hell la Joe!" - Josephine
"Sudah! Walau apapun alasan yang kau berikan, padaku kau tetap perempuan murah!" - Johari
Cari makan

"Macam S. Jibeng aaa.." - Brader
Jiran baru

"Hoi, ayam.. oo, ayam. Cepat!" - Ebby
"Emm.. Ayam?" - Muda
"Ha! Ayam! Jom, jom.." - Halim
"Ayam betina? Berapa ekor?!" - Usop
Mengayat

"Tak kerje ke pagi ni?" - Usop
"Jemur kain bukan kerja?!!" - Jee
"Huh, kau ni Razak.. semua lubang bisnes kau masuk" - Ebby
"Emm.. macam tu lah..." - Razak
"Cuma satu lubang kau belum masuk" - Halim
"Lubang ape?" - Razak
"Lubang kubur!" - Halim
M. Nasir sebagai penerbit album
Liza Abdullah sebagai Rosnah
Kecewa di kota, balik ke kampung

"Kalau semua orang berhijrah ke kota, akhirnya takde lah nama kampung" - Ebby



Filem lain: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!




Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara