Black Maria / 2003

Ulasan filem

Black Maria - Plot kacau, watak mengelirukan

Oleh: A. Wahab Hamzah

Dari judulnya saja kita dibayangkan bahawa ceritanya adalah berkaitan dengan sisi gelap kehidupan iaitu dendam, pembunuhan dan kematian. Judulnya juga memberikan kita gambaran tentang seorang wanita yang keras dan pendendam. Dan cerita dalam filem ini berkisar tentang dendam, keganasan dan pembunuhan. Filem ini juga adalah sebuah melodrama keluarga tentang tragedi perpisahan sebuah keluarga.

Saya kira pengarah dan penulis lakon layar, Ambri Kailani Zain adalah seorang yang bercita-cita tinggi untuk menggarap jalinan cerita yang mempunyai tumpuan kepada beberapa watak yang mempunyai permasalahan tersendiri. Ia kemudian ditambah dengan tragedi demi tragedi yang menimpa ahli keluarga tersebut.

Plot cerita yang sebegini sering mencabar penulis skrip untuk mengelakkan kekacauan dan kekeliruan penonton untuk memahami jalan ceritanya. Di tangan penulis yang baik sudah pasti ia akan menjadi sebuah cerita yang cukup menarik dan dramatik.

Oleh itu, kekuatan Black Maria sangat bergantung kepada keupayaan penulis skrip untuk mengolah jalan cerita dengan kekuatan watak, jalan cerita yang tidak kacau dan setiap adegannya bergerak lancar dan dengan cukup meyakinkan. Adegan dan peristiwa tidak menimbulkan persoalan kerana ia mempunyai alasan sebab dan akibat yang meyakinkan.

Di dalam Black Maria kita dihadapkan dengan tragedi demi tragedi sebuah keluarga. Bermula dengan Azman (Eizlan) yang harus menyaksikan isterinya dirogol dan dibunuh secara kejam di depannya sendiri. Kemudian, Maria (Nisdawati) yang baru balik dari belajar di Amerika juga menjadi mangsa rogol oleh orang yang sama. Abang mereka yang tua Razlan (Azhar Sulaiman) yang menerajui sebuah perniagaan menghadapi sakit barah otak dan hanya mempunyai beberapa bulan untuk hidup.

Dia harus menyerahkan urusan menerajui perniagaannya kepada seseorang yang layak. Manakala Izani (Joe Radzwill) pula berhenti bekerja sebagai pengarah sebuah syarikat dan kemudian memutus hubungan dengan kekasihnya Dania (Fasha Sandha), tetapi dalam kerunsingannya semasa memandu dia telah melanggar seorang gadis Iman (Julia Hana). Izani merasa bertanggungjawab terhadap kemalangan tersebut lalu mengambil keputusan untuk menjaga Iman dan akhirnya dia dilantik menjadi pengarah di syarikat perniagaan bapa Iman. Kemuncak tragedi keluarga ini adalah apabila Razlan diculik oleh kumpulan Black Rose (Aida Aris) untuk mendapatkan wang tebusan.

Kekuatan plot sebuah cerita bergantung pada kekuatan watak dan jalinan adegan yang dibangunkan dengan hukum sebab dan akibat yang jelas, logik dan meyakinkan. Inilah masalah utama filem ini. Plotnya tidak menyakinkan dan kacau. Hukum sebab dan akibatnya terabai.

Apakah motif rogol dan pembunuhan tersebut? Mengapa ahli keluarga tersebut terpisah dan apakah sebabnya mengambil masa yang begitu lama untuk kemudian bertemu semula. Apakah hubungan antara penculik dan pembunuh serta perogol tersebut?

Mengapa Izani perlu meletakkan jawatan pengarah syarikat dan kemudian dengan mudah diberikan tanggungjawab untuk mengendalikan sebuah syarikat keluarga lain. Filem ini memaparkan persoalan demi persoalan dan adegan demi adegan yang tidak jelas dan mengelirukan.

Bukanlah Ambri tidak boleh menjadi pengarah yang baik. Tetapi sebaik manapun pengarah itu jika skrip lemah dan kacau, maka filem itu akan gagal. Pelakon tidak akan mampu menggerakkan lakonan jika olahan watak tidak jelas dan lemah.

Eizlan, Joe Radzwill dan Azhar mencuba sebaik mungkin membentuk lakonan mereka dengan kelihatan seperti pelakon yang membawakan teknik method dengan wajah yang dingin kerana dibelenggu oleh kononnya pelbagai kesan psikologi akibat peristiwa yang menimpa mereka. Tetapi apabila kewajaran dan alasan tindakan mereka lebih banyak menimbulkan persoalan, maka lakonan mereka menjadi kosong.

Black Maria gagal menggarap pelbagai persoalan dan kemunculan watak yang banyak secara dengan berkesan. Jika ditumpukan kepada masalah Azman sahaja mungkin filem ini lebih berkesan dan menarik. Hakikatnya filem ini memerlukan penulis skrip yang baik.

Sumber: Utusan Malaysia (8 Julai 2003)




Filem lain: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara