Maklumat Seni Filem

Filem - antara misteri dengan tahyul

Oleh: A. Wahab Hamzah

Apabila peraturan yang melarang filem yang berunsur tahyul dan dongengan ditayangkan, akibatnya sejumlah filem Melayu dibekukan tayangannya di pawagam dan televisyen. Tujuan larangan ini antaranya untuk memelihara akidah orang Islam daripada dipengaruhi dan dicemar oleh filem sedemikian. Namun, hal yang sama nampaknya tidak berlaku terhadap filem asing yang ditayangkan di negara ini, terutama filem dari Amerika, Hong Kong, India, dan Indonesia. Filem seram, fantasi, dan dongeng daripada keempat-empat buah negara itu bebas ditayangkan di pawagam negara ini dengan hanya diberi label tayangan 18SX yang mengehadkan tayangannya kepada penonton yang berusia 18 tahun ke atas sahaja.

Baru-baru ini semacam ada kelonggaran ke atas penayangan filem Melayu yang mempunyai unsur tahyul, dongeng, dan seram. Antara yang terbaru ditayangkan termasuklah Cucu Datuk Merah yang memaparkan adegan tahyul dan seram yang menunjukkan ada kuasa lain yang terlibat.

Antara filem Melayu lama yang mempunyai unsur dongeng atau tahyul, dan seram termasuklah Panca Delima (P. Ramlee), Hantu Jerangkung (K.M Basker), Hantu Kubur (Chew Cheng Kok), Batu Belah Batu Bertangkup, Bawang Putih Bawang Merah, dan Si Tanggang (Jamil Sulung), Anak Buluh Betong (S. Kadarisman), Pontianak, Dendam Pontianak dan Sumpah Pontianak, Gul Bakawali, dan Jula Juli Bintang Tujuh (B.N. Rao), Dupa Cendana (Ramon Estella), serta Lancang Kuning dan Cucu Datuk Merah (M. Amin). Manakala antara filem baru yang mempunyai unsur tahyul dan fantasi yang turut menerima kesan larangan itu termasuklah Fantasia (Aziz M. Osman).

Soalnya, adakah penonton Melayu yang beragama Islam mudah dipengaruhi oleh unsur tahyul dan dongeng, atau filem Melayu lebih mudah mempengaruhi penonton Melayu berbanding dengan filem lain? Adakah benar filem mudah mempengaruhi penonton dengan imej tahyulnya dan fantasinya? Adakah kesan tahyul dan dongeng fantasi sama dengan kesan keganasan atau kekerasan dan unsur budaya liar dalam filem ke atas minda penonton?

Adakah filem dengan mudah dapat mempengaruhi minda penonton, atau penonton kerana sifatnya yang pasif dengan mudah dikuasai oleh imej filem? Untuk menjawabnya, pemahaman diperlukan dalam konteks kerja filem dan mentaliti penonton sendiri. Malah soal mitos, fantasi, dan seram dalam konteks penonton dan masyarakat hari ini sudah jauh berubah selaras dengan perubahan sosial masyarakat. Dalam konteks filem, mitos, fantasi, dan seram memberi pengertian yang berbeza.

Larangan tayangan filem yang berunsur tahyul, dongeng dan seram bertujuan supaya penonton tidak mudah percaya dan dipengaruhi dengan apa-apa yang ditonton yang seterusnya memungkinkan akidah mereka tercemar. Namun, melalui pemahaman kita berdasarkan hujahan bandingan di atas, kita tidak mudah menerima kenyataan tersebut.

Filem dihasilkan atas tujuan hiburan. Dan hiburan pada perspektif seseorang berbeza. Ada penonton yang berasa terhibur dengan bentuk hiburan romantis yang ditontonnya, seperti menonton filem Hindustan. Kekerasan dapat juga menjadi hiburan bagi sebahagian penonton, maka lebih keras dan ganas filem itu, lebih terhibur. Ada penonton yang terhibur dengan imej seram. Lebih menyeramkan imej itu, lebih menyeronokkannya. Kalau penonton menganggap apa-apa yang ditonton sebagai hiburan, adakah hal itu bermaksud mereka lebih mudah dipengaruhi oleh imej tersebut? Seperti juga pendapat bahawa keganasan dan kekerasan dalam filem dikatakan dapat mempengaruhi penonton, sebenarnya persoalan itu masih didebatkan. Sungguhpun banyak pakar psikologi percaya bahawa ada hubungan antara kekerasan di layar dengan perilaku masyarakat terutamanya remaja, belum ada kajian yang menunjukkan cara unsur tahyul, seram, dan mitos mempengaruhi penonton, terutama remaja hari ini.

Sebenarnya lebih banyak penonton yang menganggap menonton filem seram dan tahyul sebagai hiburan di samping mengimbau kenangan masa lalu mereka. Yang penting mereka tidak mudah dipengaruhi. Menonton Si Tanggang atau Malim Kundang bukan bermakna keyakinan atau kepercayaan penonton akan berubah. Tetapi sebagaimana cerita nenek, ceritanya bermaksud tentang hukuman terhadap anak yang derhaka kepada ibu bapanya. Ceritanya berbaur antara amanat dengan moral yang sebenarnya sudah kita ketahui ceritanya yang tragis itu. Antara yang legenda, kenyataan, dan mitos dapat dibezakan oleh penonton kerana mereka menonton berdasarkan sistem nilai yang dimiliki hari ini. Dengan nilai yang sedemikian, mereka berhadapan dengan perbezaan pengetahuan antara watak dengan khalayak. Sungguhpun ceritanya dibuktikan secara legenda, seperti wujudnya Batu Caves, kita boleh menerimanya sebagai aktiviti metafora yang sebenarnya disesuaikan dengan cerita. Begitu juga sebagaimana cerita dahulu yang mengatakan asal usul binatang dan legenda pontianak dalam cerita rakyat Melayu atau dracula dan vampire dalam cerita rakyat Eropah.

Filem Melayu lama yang memaparkan kisah, seperti Anak Buluh Betong, Bawang Putih Bawang Merah, Pontianak, dan Panca Delima, atau filem yang mempunyai adegan misteri, tahyul yang memaparkan kuasa yang lain, seperti Lancang Kuning, Cucu Datuk Merah atau Sumpah Orang Minyak, adalah sebahagian daripada warisan cerita rakyat Melayu lama yang hari ini hanya diterima sebagai hiburan di samping unsur amanat dan moral yang dapat dimanfaatkan. Ceritanya lebih menunjukkan kuasa yang baik melawan kuasa yang jahat. Nilai moral dan pendidikan yang diterima oleh masyarakat, terutama kanak-kanak dan remaja, memudahkan mereka membezakan realiti dan fantasi yang dipaparkan dalam filem itu. Hal yang sama berlaku apabila mereka menonton Fantasi yang pernah menimbulkan kontroversi hingga ditahan penayangannya. Penonton menontonnya sebagai hiburan dan dapat membuat penilaian dengan menolak aspek yang tidak relevan dengan kehidupan moden hari ini.

Namun, nilai dan pemodenan tidak bermakna masyarakat akan menolak terus cerita legenda, tahyul, fantasi, dongeng, dan mitos dahulu. Biarpun secara realitinya diterima sebagai tidak wujud, filem masih tetap dan mahu memainkan kisah ini kerana mitos, dongeng, dan tahyul mempunyai unsur dramatik dan imej visual yang cukup sesuai untuk filem. Sebab itulah Hollywood terus memfilemkan kisah dracula atau vampire, mitos atau legenda, dalam keadaan mereka yang sangat moden. Yang menjadi keutamaan mereka adalah untuk memperlihatkan keupayaan teknologi dalam memvisualisasikan apa-apa yang difantasikan oleh mitos mereka. Dengan bantuan CAD (Computer Added Design) dan CGI (Computerised Generated Images), imej yang dahulunya hanya dapat dibayangkan kini sudah dapat ditunjukkan fizikalnya di atas layar. Bukankah Star Wars arahan George Lucas telah mengubah perspektif penonton? Filem itu menggabungkan fantasi, mitos, dan tahyul ke dalam realiti baru yang menggabungkan sains dan teknologi yang hebat. Bagaimanakah kita menerima filem ini? Begitu juga apabila kita menonton Ghost, Wolf, The City of Angel, atau paling akhir The Sixth Sense. Bukankah filem ini juga mampu mempersoalkan keyakinan dan kepercayaan kita? Kerana imejnya bersandarkan realiti hari ini, bukankah impaknya lebih kuat mempengaruhi penonton? Berapa banyak penonton yang terpesong keyakinannya kerana menonton filem ini?

Sebenarnya bukan soal imej tahyul atau mitos serta fantasi yang kononnya menggugah iman atau mengubah akidah yang perlu dipersoalkan pada filem hari ini. Yang perlu difikirkan bagaimana, ideologi pascamoden yang menguasai kehidupan hari ini sebenarnya telah melenyapkan elemen yang dahulunya dianggap taboo oleh masyarakat? Pemodenan telah menghilangkan perbezaan antara taboo yang "baik" dengan yang "jahat". Taboo seksualiti juga telah dimusnahkan, aspek yang tidak berperi kemanusiaan telah secara beransur berubah menjadi positif. Sejarah dikacaukan, tradisi yang baik semakin dipinggirkan. Perubahan ini menjadi global dengan watak budaya yang semakin mudah diterima. Inilah antara elemen yang sedang menguasai filem hari ini. Bentuk nilai pascamoden yang menguasai filem inilah yang menggusarkan pemikir seperti Ziauddin Sardar dalam eseinya "Terminator 2: Modernity, Postmodernism, and The ‘Other’" (Futures, Jun 1992).

Filem menjadi penyalur ideologi moden yang berkesan yang sedang membentuk budaya jelata dan global. Filem lebih berkesan dalam konteks ini. Merisaukan hal yang tidak relevan seperti tahyul dan mitos tradisi dalam filem Melayu bukanlah isunya. Melarang tayangannya bukan juga caranya. Soal tahyul atau mitos yang kononnya menggugat keimanan atau menyelewengkan akidah hanya kerisauan mereka yang tidak faham tentang filem atau kerana mereka memang masih dalam kepompong "keyakinan lama" yang tidak sedar bahawa tamadun, budaya, dan keyakinan masyarakat, terutama Melayu telah lama berubah. Mereka sudah boleh melihat kisah legenda atau cerita yang berunsur tahyul, seperti Pontianak, Anak Buluh Betong, dan Fantasia, sebagai hiburan. Pada mereka, cerita dan filem ini adalah sebahagian warisan budaya lama Melayu yang cukup bernilai, yang wajar disimpan untuk kajian antropologi, yang tidak wajar dimusnahkan atau dipengap kerana unsur hiburan dan nilai moral serta amanat di dalamnya. Jika ditonton, tidak mungkin banyak anak muda mudah dipengaruhi dan mengubah akidah mereka. Tidaklah semudah itu.

Sumber: Dewan Budaya (Februari 2000)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web © 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara