Maklumat Seni Filem

Filem dan revolusi digital

Oleh: Ku Seman Ku Hussain

Filem Spy Kids 2: The Island of Lost Dream yang baru ditayangkan di Amerika Syarikat ketika ini mempunyai cerita menarik mengenai revolusi digital dalam perfileman. Pengarah filem ini ialah Robert Rodriquez, seorang anak muda yang berusia 34 tahun. Impiannya mahu menjadi pengarah filem.

Tetapi bagi seorang pengarah muda yang bermula dengan filem bebas di luar arus perdana Hollywood, Rodriquez merentasi banyak halangan. Bagaimanapun Rodriquez masih bernasib baik. Ketika dia bercita-cita menghasilkan filem, revolusi digital semakin dekat dalam pembikinan filem malah menjadi alternatif kepada kaedah tradisional. Siapa pun hampir tidak percaya bahawa dengan bermodalkan AS$7,000, dia menghasilkan filem El Mariachi tahun 1992. Filem berbelanja murah ini terus meletakkan namanya di Hollywood. Kejayaan ini kerana sebuah kamera digital dan komputer peribadi.

Revolusi digital dihambat oleh dua mimpi yang berbeza. Bagi studio gergasi, revolusi digital adalah pemangkin mencipta satu horizon baru dalam era neo-realisme. Tetapi kepada pengarah amatur, revolusi ini melahirkan kamera digital yang mesra dan tidak cerewet. Ia tidak menuntut belanja besar dan penglibatan pasukan kreatif yang banyak. Seperkara yang penting daripada penggunaan kamera digital ialah lebih mudah menyunting, memasukkan kesan visual yang asas dan dapat melihat hasil rakaman pada masa penggambaran.

Tanpa kamera digital, filem Blair Witch Project misalnya tidak mungkin dapat dihasilkan dengan belanja sekecil AS$22,000. Filem ini bukan saja mampu dihasilkan malah mencatatkan kutipan kasar AS$140 juta untuk di Amerika saja. Pengarah Thomas Vinterberg pula tentunya tidak pernah menyangka filem The Celebration yang dihasilkan dengan kamera digital memenangi Anugerah Khas Juri di Festival Filem Cannes tahun 1998.

Kalangan pengarah filem bebas memilih menggunakan kamera video digital adalah kerana ia dapat mengurangkan belanja berbanding menggunakan filem. Kaedah tradisional bukan saja terpaksa menggunakan filem yang semakin mahal, malah melibatkan tenaga kerja yang banyak.

Siapa sangka filem Spy Kids 2: The Island of Lost Dream hanya dihasilkan dalam garaj kereta di belakang rumah Rodriquez di Texas. Dengan sebuah kamera digital dan komputer, pengarah muda ini bukan saja menulis skrip dan mengarah malah menjadi pengarah fotografi, pereka produksi penyunting, penyelia kesan visual dan komposer. Ini kerana semasa Rodriquez merancang menggunakan kamera digital tahun 1991, Apple memperkenalkan perisian Quicktime untuk kemudahan membuat suntingan video.

Sejak pengarah filem bebas banyak menggunakan kamera digital, peminat filem juga telah menerima perubahan ini. Buktinya filem pendek arahan Jeremy Hunt dan Bruce Branit, 405 yang memaparkan pendaratan cemas sebuah pesawat penumpang di Los Angeles. Filem pendek ini disiarkan menerusi laman web mereka sendiri. Tidak lama selepas disiarkan pada Jun 2000, filem 405 telah dimasukkan ke portal komersial dan dalam masa dua bulan lebih sejuta orang telah menonton filem ini. Semua ini kerana memanfaatkan revolusi digital yang tanpa sempadan itu. Pengarah amatur negara ini yang tidak mendapat kepercayaan menghasilkan filem box office masih ada alternatif untuk menghasilkan filem. Di luar negara, filem tidak saja dinilai berapa untungnya tetapi setinggi mana pengucapannya.

Sumber: Utusan Online (12 Ogos 2002)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara