Maklumat Seni Filem

Imej-imej yang sukar dilupakan

Apabila kita menonton filem, hasrat kita yang paling awal pastilah kerana digerakkan oleh ceritanya. Demikianlah kita selalu menyoal tentang cerita yang hendak kita tonton itu terlebih dahulu sebelum kita hendak hal-hal yang umpamanya siapa pelakonnya, pengarah filem tersebut dan kepada yang lebih meminati tentang filem akan menyoal tentang tekniknya.

Apabila kita menonton filem, apa yang kita tonton sebenarnya adalah imej-imej yang membentuk visual filem tersebut. Filem adalah sensitif, apabila kita menontonnya (visual) kita dapat merasakan yang ia dihasilkan dengan riang, marah atau penuh kehalusan. Sinematografi, kata Mario Tosi (pengarah fotografi filem Resurrection) lebih dari sekadar menghasilkan gambar yang cantik.

Biarpun tidak secara keseluruhan visual filem itu akan mempengaruhi kita tetapi ada momen, shot atau adegan tertentu yang pastinya sukar kita lupakan, yang membuatkan kita mengingati imej itu lama setelah filem itu kita tonton. Selalunya imej yang menganggu dan menyentuh fikiran kita akan kekal bertahun lamanya. Yang membuatkan kita hendak menonton filem itu semula, sekadar untuk melihat imej atau shot atau adegan yang begitu menyentuh itu.

Kalau hal ini berlaku pastinya kredit itu wajar diberikan kepada pengarah fotografi (yang dalam konteks sinema Malaysia jarang diingati hasil kerjanya dan tidak selalu dikenali) yang telah melakukannya dengan halus dan berseni. Setelah menonton begitu banyak filem dalam tugas di ruangan ini pastilah saya juga mempunyai momen atau imej dari filem yang ditonton dan sukar saya lupakan. Begitu juga banyak juga filem yang visualnya membuatkan saya lemas, mual dan segera hendak dilupakan.

Bukan teknik fotografi yang kompleks yang menambat hati saya tetapi selalunya imej yang kelihatan simple lebih memberikan kesan yang mendalam.

Seorang pengarah fotografi menggunakan cahaya dan bayang untuk mencipta imejnya. Pengarah fotografi adalah seorang yang mengawal dan memberi rupa dan stail visual sesebuah filem. Dengan cahaya dan bayang, si pengarah fotografi akan mencipta puisi imej yang akan memperkuatkan cerita.

Umpamanya siapakah yang dapat melupakan visual pembukaan filem Antara Dua Darjat arahan P. Ramlee yang menunjukkan satu watak terpijak papan pintu pagar yang sudah terjatuh dan berabuk. Shot itu sahaja telah menjadi inti kepada keseluruhan filem tersebut. Begitu juga siapakah yang dapat melupakan imej visual yang begitu puitis di dalam filem Pather Panchali arahan Satyajit Ray.

Saya masih sukar melupakan adegan Durga dan Apu berlarian di tengah padang rumput dan pertama kali melihat keretapi. Tanpa kata-kata visual itu begitu kuat sekali kesannya. Begitu juga imej yang menunjukkan Hang Jebat membawa diri ke tepi pantai selepas Hang Tuah difitnah. Antara alam dan Hang Jebat seakan menyatu dan menyarankan makna yang lain.

Barangkali antara imej filem yang sukar dilupakan kesannya hingga ke hari ini ialah adegan pembunuhan di bilik mandi di dalam filem Psycho arahan Alfred Hitchcock. Adegan pembunuhan yang hanya mengambil masa beberapa saat tayangan itu dilakukan dengan begitu stailis oleh pengarah fotografinya iaitu John L. Russell.

Adegan kejam dan darah yang mengalir yang dirakamkan dalam hitam putih itu cukup terasa sekali kesannya. Begitu juga adegan yang mengharukan dalam adegan yang mana munculnya Marlon Brando sebagai Kol. Walter E. Kurtz di babak-babak akhir filem Apocalypse Now arahan Francis F. Coppola. Kawalan cahaya yang begitu baik oleh Vittorio Storaro memungkin watak Kol. Kurtz muncul dengan imej yang mengerikan, hodoh, nanar dan bersarang dilema moral. Cahaya bagi Vittorio Storaro adalah tenaga.

Sebagai pengarah fotografi dalam filem itu Storaro mempunyai tanggungjawab memilih jenis yang tepat sahaja, tonaliti yang tepat, citra yang tepat dilahirkan oleh cahaya itu dan juga kemungkinan warna yang terhasil darinya menepati kehendak cerita. Sepertimana imej yang dihasilkannya dalam Apocalypse Now, Storaro gemar bermain dengan konflik yang dihasilkan dari kontras cahaya dan bayang. Baginya apabila ada kesatuan dalam dua konflik yang berbeza itu ia akan menghasilkan keseimbangan. Dan apabila ini terhasil, ia akan menghasilkan imej yang cukup indah.

Antara imej filem yang masih baru yang masih memukau perhatian saya ialah imej-imej yang dihasilkan oleh pengarah fotografi The English Patient (arahan Anthony Minghella) iaitu John Seale. Visual gurun Sahara yang digambarkan bukan sahaja begitu menarik tetapi penuh emosi dan sarat dengan makna. Dan pastinya juga imej yang sukar dilupakan ialah shot-shot yang mengiringi adegan pertemuan Hana dan Kip di sebuah bekas gereja lama, yang bukan sahaja digambarkan dengan indah tetapi juga cukup emosional.

John Seale adalah pengarah fotografi kelahiran Australia yang terkenal kemahirannya dalam mengambarkan lanskap. Pengalaman itu dibawanya ke Amerika apabila dia membantu menghasilkan imej visual yang begitu menarik dalam filem Witness arahan rakannya dari Australia juga iaitu Peter Weir.

Sebenarnya kalau anda penonton filem yang tekun, anda tidak sahaja menonton filem kerana hendak melihat kekuatan penggarapan pengarahnya, keupayaan pelakon tetapi juga kita hendak merasakan riak dan getar yang dibawakan oleh visual yang dihasilkan oleh pengarah fotografi.

Di Amerika sejumlah pengarah fotografi terbilang perlu diberi perhatian seperti John Alonzo, John Bailey, Gordon Willis, Laszlo Kovacz, Michael Chapman, Alex Thompson, Billy Williams, Sven Nykvist, Robert Richardson, Nestor Almendros, atau yang lebih baru seperti Darius Khondji yang bertanggung jawab memberikan stail impresionistik dalam filem Stealing Beauty arahan Bernardo Bertolucci.

Bagi pembikinan filem tempatan kita telah berjaya menghasilkan sejumlah pengarah fotografi yang baik, antaranya Badaruddin Azmi, Jamal Maarif, Zainal Othman dan Indra Che Muda. Kita percaya ramai lagi pengarah fotografi yang berbakat yang sekarang ini banyak berkhidmat dengan agensi filem-filem komersil.

Bagaimana kalau pengarah fotografi diberi peluang mengarah filem? Kata Vilmos Zsigmond, dia akan memberi perhatian sepenuhnya kepada cerita dan lakonan. Itulah elemen yang paling penting dalam mana-mana filem. Jika kita mempunyai fotografi yang bagus itu adalah satu bonus. Barangkali kata-kata ini mengingatkan kita kepada filem Heavens Gate (arahan Michael Cimino dan arahan fotografi oleh Vilmos Zsigmond).

Filem ini gemilang fotogafinya tetapi gagal kerana terabainya aspek cerita. Sesungguhnya bagi sesebuah filem, biar sebaik mana imej-imej yang dihasilkan, ia tidak akan dapat berdiri sendiri. Filem perlu dinilai secara keseluruhan. Seperti juga kata Zsigmond, sebagai pengarah fotografi dia perlu melakukan filem yang diarahkan oleh pengarah, kerana tidak ada istilah cinematographers film. Kerana imej tidak mungkin lebih baik dari cerita.

Sumber: Utusan Online (20 Februari 1998)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara