Maklumat Seni Filem

Seni filem - direvolusikan oleh teknologi digital

Seni filem dikatakan sudah berhenti perkembangannya selepas berakhirnya gelombang generasi baru pembikin filem Peranchis pada lewat tahun 1960-an dahulu. Filem menemui kesempurnaan krafnya ditangan D.W Griffith yang menghasilkan The Birth of A Nation dan ditangan Sergei Eiseinstein yang menghasilkan The Battleship Potemkin, filem sempurna sebagai sebuah karya seni.

Tetapi di kalangan pembikin filem dan pemikir seni di Perancis, filem adalah karya seni yang ditanggapi secara serius dan mereka bertanggungjawab membawa revolusi baru terhadap filem sebagai sebuah karya seni.

Dari mereka juga lahirnya teori auteur yang melihat pengarah filem adalah seorang pengarang dalam konteks filem. Gelombang pengarah baru Perancis bertanggungjawab menghasilkan filem-filem yang merevolusi dan mendefinasikan semula gaya dan pendekatan dalam pembikinan filem yang terkeluar dari tradisi popular filem-filem Holywood.

Selepas gelombang ini, dunia hanya mengeluarkan filem seni yang baik atau buruk sahaja. Tetapi apakah benar revolusi terhadap seni filem sudah lama kaku?

Perkembangan pemikiran dan ideologi seni filem mungkin sudah lama beku dan kaku, tetapi filem yang mengabungkan teknologi dan seni kreatif semakin berkembang dahsyat bersama majunya teknologi komputer digital. Perkembangan teknologi digital telah membawa cara baru pembikinan seni filem, malah turut mempengaruhi citarasa serta pemikiran penonton. Dengan teknologi imej penjanaan komputer (CGI), hanya sempadan imaginasi karyawan yang mampu membatasi kemampuan teknologi komputer untuk menjadikannya sebuah realiti.

Bayangkan jika Jaws atau Star Wars dihasilkan ketika teknologi CGI seperti hari ini? Bagaimanapun teknologi digital dalam industri pembikinan filem hari ini adalah bermula dari pembikin filem genius seperti George Lucas dan Steven Spielberg. Mereka bukan sahaja bertanggungjawab membawakan teknologi untuk mencapai taraf seni yang tinggi, tetapi turut sama bertanggungjawab merevolusikan pembikinan dan cara tontonan filem hari ini.

Hari ini teknologi digital bukan lagi sekadar menghasilkan dinosaur atau patung permainan, tetapi mereka telah melangkah untuk menghasilkan aktor manusia yang real dari komputer sepenuhnya. Bayangan ini bukan lagi sekadar impian tetapi akan menjadi real dengan terhasilnya filem Final Fantasy, sebuah filem fiksyen sains yang mengisahkan bagaimana manusia di bumi memberikan tindak balas terhadap serangan makhluk asing ke dunia pada tahun 2065.

Filem terbitan Columbia Pictures dengan belanja melebihi AS$70 juta akan menjadi filem digital pertama menggunakan aktor digital sepertimana dinasour dalam filem Jurassic Park arahan Steven Spielberg. Filem arahan Hironobu Sakaguchi ini menggabungkan 200 animator dan artis dan mereka telah bekerja lebih dari dua tahun untuk menrealisisasikan filem ini. Bersama mereka adalah pakar efek dan digital yang pernah turut sama menghasilkan efek khas filem Titanic dan The Matrix.

Apakah kesempurnaan realisme yang dicapai dengan lahirnya The Final Fantasy, maka masa depan manusia sebagai pelakon akan turut terancam? Secara sinis mereka melihat idea untuk menghasilkan aktor digital ini akan mampu membuatkan pelakon semahal Mel Gibson akan berfikir dua kali untuk meletakkan harganya. Ini kerana harga untuk melahirkan "seorang" aktor digital lebih murah berbanding dengan harga Mel Gibson sebanyak AS$25 juta untuk sebuah filem.

Barangkali dengan lahirnya The Final Fantasy cukup juga untuk Spielberg menilai semula kata-katanya bahawa tidak mungkin teknologi digital mampu menyaingi keupayaan emosi dan desah nafas seorang pelakon manusia yang berdarah berdaging. The Final Fantasi barangkali masih mempunyai beberapa kelemahan untuk dia mencapai tahap kesempurnaan realistik, tetapi sepertimana juga dinasaur yang dihasilkan oleh Spielberg dalam The Jurassic Park (1993), ia akan terus diperbaiki dan dimantapkan.

Perkembangan teknologi perfileman yang berkembang hebat dengan memanfaatkan kecanggihan perkembangan teknologi komputer digital mungkin juga akan turut berkembang di Malaysia dengan siapnya E-Village projek yang diusahakan oleh Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDC). Dengan mengesampingkan aspek hiburan yang digembar-gemburkan oleh banyak pihak (hiburan juga perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas dan tidak hanya disinonimkan dengan hiburan murahan), E-Village barangkali akan menjanjikan sesuatu yang cukup bermakna kepada industri perfileman negara ini.

E-Village menjanjikan kecanggihan teknologi digital kepada pembikin filem dinegara ini dan pada masa yang sama kecanggihan teknologi yang disediakan sudah pasti akan membawa lebih banyak pembikin filem luar ke negara ini. Hal ini sedang berlaku di Australia, di mana pembikin filem Hollywood sedang berlumba-lumba menghasilkan filem-filem berteknologi tinggi di Australia.

Filem-filem seperti M:1-2, Soft Fruit, The Matrix, Babe II dan yang sedang disiapkan Star Wars: Episod II adalah filem-filem yang bergantung kepada efek digital sepenuhnya.

Australia atau secara tepatnya Sydney berupaya menyediakan tenaga kreatif yang mampu menghasilkan efek khas yang diperlukan dan disamping menyediakan kelengkapan pada harga yang berpatutan. Bagaimanapun Australia tidak muncul mudah dengan memperaga dan menjual kemudahan dan keupayaan kelengkapan serta tenaga kreatifnya sahaja. Mereka terlebih dahulu telah menjual nama mereka dipersada antarabangsa dengan penghasilan filem-filem yang bermutu tinggi secara konsisten sejak sekian lama.

Industri filem mereka juga berkembang hebat dan Sydney sedang meletakkan dirinya bersama Hollywood, Bollywood dan Hong Kong sebagai kotaraya filem dunia. Maka, untuk E-Village yang akan dilancarkan pada bulan September ini, menjadi pusat perhatian industri filem dunia, harus juga dilihat bagaimana keadaan industri filem tempatan.

Sejauh mana kemampuan industri filem tempatan di persada filem antarabangsa? Cukuplah, industri filem tempatan kita dengan segala riuh-rendahnya yang kosong. Lihat tahun ini, berapa jumlah filem yang telah dihasilkan dan dari jumlah itu atau dari filem yang dihasilkan bolehkan kita berbangga dengan kualiti seninya? Kemantapan industri filem tempatan akan dengan sendirinya menjayakan E-Village nanti.

Untuk itu sudah bersediakah para pembikin filem tempatan dengan filem-filem berkualiti dan dihormati dipersada antarabangsa? Jawapannya mungkin panjang dengan pelbagai permasalahan yang sukar difahami atau pendek dengan "tidak". Jika tidak, pembikin filem kita akan hanya menjadi pemerhati karyawan luar berkarya dan menggunakan kelengkapan canggih di E-Village.

Sumber: Utusan Online (4 Ogos 2000)



Filem Cereka: A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Mula


Penafian
Laman web Filem Malaysia (www.filemkita.com) merupakan sebuah laman web berasaskan maklumat mengenai filem-filem buatan Malaysia dan filem-filem Melayu (terbitan Tanah Melayu/Malaya dan Singapura) sejak tahun 1933 hingga era 2000. Segala maklumat, tulisan, gambar, dialog, senikata dan klip audio/video adalah hak milik pengeluar filem dan para karyawan, seniman/seniwati dan penulis yang terlibat. Sebarang penyalahgunaan bahan-bahan dalam laman web ini adalah ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Penghargaan
Setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak yang bekerjasama memberi sumbangan ikhlas bagi melengkapkan maklumat dalam laman web ini.

Komen & sumbangan

Hantarkan kepada kamal@filemkita.com

Teruskan menyokong dan membangunkan Filem Malaysia. Syabas!


Idea, rekabentuk & pengumpulan maklumat oleh Kamal Hakcipta laman web 1999-2004 khyswebdesign
Lain-lain hakcipta adalah terpelihara